Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 3877 ggr
[Kamillah]
0

Leopardsköldpaddor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu får ni gärna bomba mig med massor av info om leopardsköldpaddor :) Vad som helst!

Jag vill helst gärna veta om deras storlek, läst att hanarna oftast blir större än honorna och att de kan bli runt 60cm långa, men att de brukar bli runt 30 som fullvuxna. När blir de fullvuxna?
Någon som vet ungefär hur snabbt de växer? Har sett de som är 2-3år och fortfarande är skapligt små, typ 10-15cm.

Om du ägt/äger såna här sköldpaddor själv, kan du gärna bidra med lite info om hur stora och gamla de är/blev.
Terrariestorlekar är jag också väldigt intresserad av att veta.

Funderar på leopardsköldpadda som framtida djur någongång då jag flyttar hemifrån.
Bilden tog jag när jag var på Akvarielagret!

StillaSinnet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har två leopardsköldpaddor här hemma. Den ena har en skada sedan sin tid i ägget och växer minimalt men är tung och pigg. Den andra är jämngammal men mer än dubbelt så stor. De är precis 3 år. Hanen (den stora) väger knappt 1000gram och den lilla ligger på 250 ungefär. De ska bli könsmogna runt 4-5 års ålder men är på läååånga vägar färdigväxta då.

Tänk på utrymmet! De växer, dvalas inte och kräver utrymme och UV-ljus året om. de kan faktiskt inte vara ute speciellt ofta på sommaren heller iom att vi i sverige har få tropiska nätter men ljumna förmiddagar. Maj och juni kan man sluta hoppas på. Juli sköna soleftermiddagar och augusti kan ge lagom värma dygnet runt om det inte kommer oväder. Vi var med om en kraftig hagelskur i somras och det var ju lagom kul…när vi kom hem klev de runt i snödrivor! Hus hade de men gick tyvärr inte in där…knäppisar!

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
0

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

AndreasS
0

Gjorde länken klickbar.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[Kamillah]
0

#1 Så söta :) Måste vart dessa jag läste om på någon hemsida angående ägget och storleken!

Kom igen. ingen mer som vet något om dessa underbara varelser? :)

barkskog
0

"De ska bli könsmogna runt 4-5 års ålder men är på läååånga vägar färdigväxta då."

Så här skriver Andy Highfield:

"Sexual maturity is attained under natural conditions at between 12-15 years, but size is as important as age; in captivity, growth is often faster than in the wild and maturity can be reached at between 6-8 years. Both males and females have reproduced in captivity when approximately 200mm in length, although 250mm is more usual."

[Kamillah]
0

#5 okej, så de borde normalt sett inte vara längre än 20cm vid 6-8 år?

Har sett/hört/läst om såna som är runt 10cm fortfarande vid 3år, så det borde ju nästan stämma då tycker man. :)