Spottar ut maten!
Hej! Jag la tidigare ut ett inlägg om min agressiva majsorm. Efter det inlägget skulle jag gå och mata min orm, jag försökte länge, men det va omöjligt , hon högg mot maten och krama musen men sen bara hon spottade ut den , jag försökte med 3 olika möss.. men likadant gjorde hon med alla.. Jag blir faktiskt lite rädd att de är ngt med henne :(
behöver hjälp!! Mvh Sandra
Mvh Sandra, Chico, Chiquita & Lady (:
Menar du att den har varit utan mat länge då? Den ser ut att vara vid gott hull och en eller två överhoppade matningar spelar ingen roll.
Kanske ska du prova en annan taktik vid matningen. Det låter som om du försöker mata aktivt. Det är aldrig bra med små och/eller nervösa ormar.
Lägg in maten när du släcker ner och låt ormen vara ifred med bytet över natten istället.
det va det jag gjorde förut , får hoppas att maten är borta imorgon när jag tittar till henne.
hon har aldrig haft problem med att jag matar henne aktivt, hon hugger mot maten och äter upp den. men det gjorde hon inte iförrgår eller idag..

#0 Hur mycket hanterar du din orm?
kanske 2-3 gånger eller mer per vecka. för att kolla vatten och sånna grejer.
Jag har just nu ingen aggressiv orm bland de vuxna, runt 30 st, men småttingarn bits förstås fortfarande som de ofta gör hela det första året.
Jag hanterar mina ormar kanske 3-4 gånger om året.
om året :O så du menar alltså att jag inte ska ta ut dom?

#4 Du behöver inte plocka i ormen för att byta vatten.
Jag tror att din orms agressivitet beror på att den är stressad.
En stressad orm vill inte äta, så du gör nog bäst i att inte plocka med den så mycket. Ju mindre, desto bättre.
#6 Jag menar inte att du måste göra som jag gör, men ju mindre man hanterar ormarna, desto bättre funkar de.
När jag säljer juveniler till folk som inte har ormvana brukar jag rekommendera max en gång per vecka, men helst 2 gånger per månad.
Hur gör du när du byter vatten och kollar teraiumet?
#9 Jag förstår inte riktigt frågan. Varför skulle jag ta upp ormen när jag byter vatten och plockar bort öms och skit?
När jag ska byta ut bottenmaterialet brukar jag ställa in en box som ormen får gå in i själv innan jag börjar ösa ur terrariet.
tack alla som har svarat mig :) Jätte tacksam :D
min orm har fött 6 ägg igår :O helt oväntat!!
är överlycklig:D
hon är som sig själv igen :D hon äter! :D