ägg
tjena tjena de e såhär att jag har varit borta i 5 dagar och när jag komm hem så låg de en jävla massa majsorms ägg i terrariet. men fick veta att de har varit strömavbrott så har inte hafft någon värme hoss dem på 4 dagar, det har legat på 20c. å jag tycker dem ser lite ihopskryngklade ut, fins det någon möjlighet att dem kan ha klarat sig eller ska jag bara slänga allt?
sorry för att jag har skrivit så dåligt men vackande presic heheh
Lägg dem i väl fuktad sphagnum så sväller de upp igen. Att det har varit lite kallt är nog bara bra, hade det varit varmare skulle de ha torkat ihop fullständigt.
ockey vad är sphagum för något hehehe
Nejdå, släng dem inte förrän de börjar se gråsvart missfärgade och hårda ut. Jag har fått fram fina ungar ur fulare ägg än de där.
Jag tycker dock att du ska byta ut Vermiculiten mot sphagnum (vitmossa) därför att vermiculite drar åt sig vätska, medan sphagnum bara håller den.
Därför tror jag att chansen att återfukta äggen är bättre med sphagnum. Du ska förstås också täcka äggen helt med substratet för att återfuktning ska kunna ske.

Kan bara instämma i det Peter skriver! Har fått fram ungar ur ägg som varit både mögliga och halvplatta!
okey men tror ni att man kan köpa sphagnum i kalmar?

Dom större blomsteraffärerna brukar ha sphagnum mossa likaså de som är spec. på orkideer!
okey är de dyrt?

Nä, kommer inte ihåg exakt vad det kostar, men spec. dyrt e det inte!
när jag tänker på vitmossa så får jag bara upp bilden på sådant man har i ljus stakarna på jul e de sådant?

Nej, vitmossa och sphagnum mossa är inte samma sak!
okey
fan de värkar inte som det fins i kalmar att köpa de
Man köper det vaccumtorkat i små klossar. En liten sån kloss på 10 x 20 x 3 cm blir 10 liter sphagnum när man fuktat upp det.
En sån kloss brukar gå på en hundring eller lite drygt det. Man bryter bara av ett litet stycke såpass man behöver, resten kan man spara hur länge som helst.
Det är klart att det finns i Kalmar. Kolla med Plantagen Granngården/Lantmännen eller nåt liknande ställe.
har tittat på deras hemsidor å där fins det inte. men det kanske fins om man går dit och frågar
#16 du kan ju alltid ringa till dem först annars. Känns väl lite onödigt att gå dit om de kanske inte har det :)
#17 ja det e klart men att ut å gå lite har ingen dött av vad jag vet hehe å sedan så bor jag inte mer en 150 minuter ifrån alla platserna typ hehe
oj menade 15 minuter ehehe
äggen klarade sig inte har slängt alla nu
Så synd. Bättre lycka nästa gång. Nu har du ju - precis som jag - lite mera kött på benen. 
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
jo o de kanske kommer 1 kull till sommar