Oljig yta på vattnet
Hej!
Jag har inrett ett aquaterrarium som snart kommer vara hem åt två klockgrodor.
Men jag har upptäckt att det blir som oljiga fläckar på vattenytan och är rädd att detta är något som kommer ha ihjäl grodorna.
Jag har provat byta ut en stor del av vattnet men fläckarna kommer tillbaka. Trodde även det var en av grenarna jag hade i som var orsaken men det kommer tillbaka ändå.
Det jag har i i terrariumet är en landdel byggd i en större plastlåda, en sån där "akvarie-gren", en mängd sten som kommer utifrån (kokade), en "vanlig" växt (minns ej namn) som är nedbäddad i botten, sjö-sten som bottenmaterial och ett litet inne-filter.
Har någon en idé om vad som orsakar detta och om det är farligt för grodorna?
Mvh Raya
Låter ju som det enda som skulle kunna vara orsak till det är växten eftersom den är det enda levande organiska där om allt annat är noga rengjort. Byt allt vatten annars och koka det först och se om det blir bättre.

Jo jag provade att sätta växten i en kruka istället för att ha den "lös" i akvariet och bytte ut vattnet igen. Det verkar vara den som var boven.

Nu kan jag inget om grodor men kan inte dom utsöndra nåt?

Jo men det finns inga grodor i vattnet än :)
Den oljiga ytan kan vara bakterier. Den kommer tillbaka när det finns någon närig i vattnet som de kan leva av. Det är inte något farligt men hindrar vattnets syreutbyte med luften och ser kanske inte så snyggt ut. Ett bra sätt att bli av med det är att se till att det är lite rörelse i vattenytan men hjälp av exvis ett litet motordrivet filter.
Växten kan givetvis sava och på så sätt orsaka något ämne i vattnet. Det kanske grodorna inte gillar. Växten kan ju också genom ex.vis vissnande rötter ha bidragit med näring i vattnet som har gjort att bakterierna trivs bra och förökat sig fort.
Man får vara lite försiktig med växter. Finns ju vissa som säljs som "vattenväxter" trots att de är sumpväxter och dör/ruttnar om de är helt under vattnet.
Läste i dagarna på ett annat forum hur en blev av med alla sina räkor efter att ha fått en Dracaena planterad i akvariet.
_No way! Yes way!

#6 Tackar för tipset. Sen jag satte växten i en kruka istället för direkt i vattnet så har fläckarna inte kommit tillbaka.
Kör nog bara på rena akvarie-växter i vattnet från och med nu..