Göra rent regnskogsterrarium?
Jag har bara erfarenhet av torrare terrarium. Jag är nu sugen på att skaffa ett ordentligt regnskogsterrarium men undrar över städningen. Vill gärna ha ett lite "ingrott" terrarium med en massa växlighet med några små trädlevande anolisar. Men jag ser redan problem med städningen. Hur går man till väga?
I torra terrarium är det ju lätt att hitta avföringen och plocka bort det. Har avföringen hamnat på någon inreden tar man ut det och gör rent. Det känns som att det kommer vara mycket mer problematiskt att hitta aföringen från små ödlor i ett miljö full med växter. Lär ju också hamna på inredningen stup i kvarten (mina andra ödlor är duktiga på att nästan enbart bajsa på marken).
Är det "bara" till att leta avföring varje dag? Skura all inredning som det hamnar på? Även storstädning känns svårare i ett sånt här terrarium. Har läst om att det finns några gråsuggor som kan hjälpa till att göra rent. Vad heter dessa och vart får jag tag på dem?
Jag har ingen jätteerfarenhet precis. Har ett regnskogsterrarium igång något år utan djur i - bara småsmå kryp som flyttat in själva. Botten består av grus och vatten. Där i finns ett filter och en pump. Städningen har bestått i att plocka bort visset och tömma vatten med slang och rengöra filtret. Nu har det sprungit läck och ska lagas men sedan ska det sättas ihop igen och små grodor ska småningom flytta in.
Jag har läst på lite och när grodorna kommer ska jag se om det går att se avföring och i så fall plocka bort med en liten tesked…. men blir det som jag tror så kommer man inte att kunna se något. Växterna och småkrypen tar det och det löses upp av vattnet… så regelbundna vattenbyten kommer att vara bra. Överbefolkning, med för stor avfallsproduktion som följd, är nog ingen bra idé. Om man inte har regnanläggning så kan det nog vara bra att tvätta smutsiga blad med lite vatten så att det inte får skador - jag inbillar mig att avföring kan "fräta" lite.
… meeen leta vidare - andra har kanske andra förslag.
Jag har också forskat lite i det där med gråsuggorna. Jag har inte hittat något om exakt vilken sort man ska ha… men jag undrar om inte vanliga gråsuggor som man hittar ute skulle trivas utmärkt. Man kanske ska odla dem separat en tid först med ekologisk mat och jord eftersom de tenderar att samla på sig föroreningar - ödlor och grodor äter dem säkert gärna. Man kan ju prova i en stor vas eller nå´t och se efter så att de inte äter sönder växter… men det tror jag väl inte - de ska ju gilla bara visset…
… meeen leta vidare - det kanske ska vara en särskild sort.
Kanske ska tillägga att botten har ett lager fibermatta på gruset med mossa och växter… inte bara grus alltså… mossan kommer småningom att täcka hela fibermattan.