Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1632 ggr
Rafflan
0

Frågor om leopardgecko ungar?

Jag skriver en fakta sida om leopardgeckos där jag samlar all info och svar på alla frågor jag inte hittade när jag fick mina första leosar.

Nu håller jag på och skriver om avel och ska snart även ta min första egen kull.
Men infon om skötseln av ungarna är katastrofalt dålig!

Jag har hittat info om kläckningen och maten. Men boendet, det står att man kan ha dem i en sån där 4-kantig godis låda eller liten petbox, och det står att ungen är leveransklar vid ca 2 måndare, kan den bo i petboxen i 2 måndare då? Ska den ha fuktlåda? Ska den ha samma temperatur i "terrariet" som vuxna?

Nooon2
0

Jojo, fuktlåda! Jag har aldrig fött upp leosar - har bara en endaste… men visst kan ungar drabbas av samma problem som vuxna ödlor. De måste absolut ha tillgång till en fuktig plats. Jag skulle aldrig ge dem en låda men vermiculit eller annat som kan ätas utan fixa det med exvis en ordentligt urtvättad wettextrasa eller liknande. Samma gäller temperatur - visst ska de ha en sval och en varm sida. Det här törs jag säga trots att jag inte fött upp leosar… är tvärsäker på det i alla fall.

Rafflan
0

#1 okey ;) du vet inget ang storleken på låda? När man måste byta till större?

Nooon2
0

#2 Nja… jag skulle gå efter jordbruksverkets rekommendationer. De är ju baserade på ödlans storlek. Jag tror nog att många ungar får bo mindre än de borde… men jag håller på att de ska ha utrymme. Jag har dock läst att vissa ungar kan ha svårt att komma igång med ätandet och det kan hjälpa om de inte bor så stort och inte har så mycket onödigt möblemang att maten kan gömma sig. I naturen skulle de kanske inte klara sig - där har det ju massor med plats… men i fångenskap kan man ju hjälpa dem lite. De flesta menar att de inte heller ska ha sand att gå på - de kan råka äta den. Jag skulle ha varje unge för sig - har sett bilder på skäggagamungar som bitit svanstippar av varandra i tron att det var mat (vilket det ju också blev då tyvärr). Jag har aldrig läst/sett leoungar som någon låter växa upp med syskon. Jag kan tänka mig att också små leosar kan ta fel på en fot eller en svanstipp… och en kvickare kan ta all mat så att en långsammare blir utan. 
…och små leosar ska inte bo med stora leosar - de kan bli uppätna helt och hållet.

Jag skulle ta hand om en unge som jag tar hand om en vuxen leo… men med extra fokus på att den äter sin mat.

… men jag har som sagt bara den kunskap jag läst mig till om leoungar. 
Kanske du kan hitta mer info på nätet. Jag har varit en del på tyska geckosidor med min gamla skoltyska och det gick bra. Är du inte slängd på tyska kanske det kan gå med google translate. Glad Det blir lite sisådär med grammatiken och somliga ordval… men man kan ofta få ut en del info av sån´a automatöversättningar ändå.

Nooon2
0

Förresten är det väl inte rekommendationer jordbruksverket har… det är bestämmelser.