Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettormar
Läst 1636 ggr
Schnigel
2010-04-28 17:28
0

Inredning

Hej ska skaffa en majsorm nu till helgen, men har en liten fråga om inredningen. Har hittat 2 jätte fina grenar utomhus, som jag då har tvättat med kokhett vatten. Har märkt att från en av grenarna har det börjat komma koda ifrån. Är det dåligt på något sätt för ormen? Undrar dessutom är det jätte dumt att ha riktiga växter i terrariet, typ en ormbunke och murgröna? tänkte också ha plastväxter.

Tacksam för svar!

AndreasS
2010-04-28 19:02
0

Det finns en sak som man ska gå efter när det gäller grenar utifrån är att aldrig använda grenar från barrträd. Barrträd innhåller terpentin vilket är farligt för våra djur. Kodar grenen så är det från barrträd.

Det finns både för och naktdelar med levande växter i ett terrarium. Hade det själv från början till min majs men tog bara nån dag så satt dom inte på plats eftersom min majs gillar och gräva ner sig. Fördelen är att dom kan förvara en del av fuktigheten i terrariet, och fördelen med plast är att man slipper sköta dom mer än att vaska av dom ibland.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Schnigel
2010-04-28 21:38
0

Okej, tack så jätte mycket för ditt svar! Tur att jag frågade innan jag satte in den! Ska man kolla efter något annat om man hämtar grenar? Ok ska nog se hur det går :p

[peter54]
2010-04-29 00:47
0

#2 Se bara till att grenarna du använder är från lövträd och att de är fria från myror.

Om du vill tvätta dem för att de är smutsiga kan du förstås göra det, men man behöver inte om man inte vill.

Gröna levande växter är väl alla terrariebyggares dröm, men den grusas oftast på en gång om det är ormar som ska bo i terrariet.

Snokar gräver ner sig i krukan och välter ur jordklumpen. Boa- och pytonormar lägger sig på bladverket och ligger kvar tills växten har förvandlats till en grön sörja.

Schnigel
2010-04-29 01:01
0

Ah okej! men tänker att det kan vara massa småkryp som man inte ser riktigt och så? Haha attans.. vill ändå försöka :'p tror på att det inte kommer lyckas men har köpt dem nu ändå till det ändamålet. så får se ^^

Wassago
2010-04-29 12:41
0

Gamla frukt träd har ofta väldigt vackra grenar och är ofarliga men det enda lövträdet du bör vara försiktig med är ek, den kan utsöndra garvsyra som åxå är skadligt för djuren. När det kommer till levande växter i burken kan jag bara referera till vad peter skrivit.

Väl mött//I

Schnigel
2010-04-29 18:48
0

Ah okej, ska ut igen då och leta ^^ Bra att du sa det där om eken!