Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 1820 ggr
NaimaG
0

Frågor kring leguan

Kostar leguaner "miljoner" i utfodring, tänkte på i och med att de behöver mycket grönsaker?

Fungerar det att ha leguan trots att man har andra djur?

Hur hittar man på bästa sätt en frisk och handtam leguan? Köpa från djurmagazinet känns lite… eftersom de inte är handtama och jag har aldrig ägt en leguan tidigare och behöver därmed en snäll, stabil, tålamodig och pigg krabbat.

Hur gör man med veterinärsvården när man inte har någon veterinär som tar reptiler, närmaste är stockholm och det är 80 mil dit?

[isdrakee]
0

Gröna leguaner är väl inte direkt kända för att vara vare sig snälla eller stabila. :) Tvärt om har dom rykte att vara riktigt elaka och svåra.

Det känns på din beskrivning att du kanske borde se dig om efter en annan art istället. Många skaffar grön leguan för att sedan inse att den var alldeles för svår eller så tröttnar dom. Har du haft reptil innan? Det finns ju både snällare och mindre ödlor att välja på. XD Hur stort terrarium hade du tänkt skaffa förresten?

Hur menar du med att fungera trots andra djur? Tror inte den kommer bry sig särskilt mycket om det finns djur utanför terrariumet. För du har väl inte tänkt ha den ute?

Angående veterinär så kan man ju alltid få råd över telefon. Men är det akut så måste du ju kunna ta dig till en veterinär som kan reptiler. Och då är det jobbigt om det är långt.

Pretorian
0

Leguaner bör du se upp för på tex blocket eller liknande.

Dessa har 9 av 10 ggr fått leva i lägenheten som en hund/katt vilket är en väldigt stor skillnad från vad de ska ha egentligen i form av levnadsförhållanden.

Man bör även fråga sig själv om man har plats för ett terrarium som är ca 2*2*2 m? 

En vuxen leguan kan trots allt bli ca 2 m lång och väga uppemot 10 kg.

Googla på skötselråd om leguaner så får du väldigt mycket nyttig information.

Saga85
0

Just utfodringen är nog inte det som kostar mest (köper man efter säsong kan man ju få bra priser, och under sommaren finns det ju en hel del gratis att plocka), utan just utrustningen. Inte bara att bygga/köpa ett stort terrarium, utan även att hålla uppe värme, ljus samt fukten. Ens elförbrukning lär skjuta rejält i höjden.

NaimaG
0

Plats finns och läst på om dem har jag gjort i många år. Har även tagit hand om min grannes leguan när jag bodde söderöver men nu har ju karln satt in bakfoten så leguan blir inte av och någon annan reptil går han inte heller med på. Gråter

[isdrakee]
0

Vad tråkigt. Varför inte det? Går det inte att övertala honom? Reptiler vare sig luktar eller stökar ner. Ifall du tar hand om den tycler jag bara han ska se det som en spännande inredning, det är ju trots allt bara en torrare variant av ett akvarium. :)

NaimaG
0

#5 Han tycker inte man skall hålla reptiler i fångeskap då de inte på något sätt är tamdjur. Han köper hellre en till kanin till mig än en reptil.

[isdrakee]
0

#6 Har har något argument för det? Så djuren måste vara mer eller mindre sönderavlade av människan för att dom ska vara accepterade husdjur?

Jag är övertygad om att man kan ge en reptil ett bra och naturligt liv. Dom kräver bara att få sina grundbehov tillfredställda så mår dom bra. Sen finns det alltid för- och nackdelar med fångenskap kontra frihet.

NaimaG
0

#7 Jag kan inte tvinga honom om han inte vill. Vi båda måste ju vara överräns.

[isdrakee]
0

#7 Näh, det förstår jag såklart. :) Men det vore intressant att höra varför han resonerar som han gör.