Foder till Skäggagam
Efter denna lilla matsedel matar jag min skäggagam. Han trivs med denna mat och är välmående, ger ifrån sig avföring och ömsar bra. Men givetvis kan du alltid pröva dig fram för att se vad just din skäggagam vill ha.
Mat till Skäggagam!
Vegetabilisk föda :
Roman sallad
Ruccola sallad
Spenat (dock inte för ofta)
Krasse
Groddar
Solros skott
Klöver, blad & Blomma (under sommaren)
Maskros, blad & det gula på blomman
(under sommaren)
Sparris, färsk el. fryst
Squash
Ärtor, majs, minimajs
Gröna bönor, sockerärtor
Gurka, riven morot
Paprika ibland
Ny fräsch sallad varje dag.
Vitamin & kalk 2 – 3 ggr/vecka dag på salladen.
Jag blandar inte allt i denna lista i salladen utan jag varierar med 3 olika ingredienser varje gång, just för att det inte ska bli för enformigt.
Animalisk föda:
Sysor 8 – 10 st/vecka var av hälften med vitamin & kalk
Zophobas larver 4 st. (varannan, var tredje dag)
Mjöl larver (fri tillgång)
Pinkis var 3:e - 4:e månad (inte nödvändigt)
Färskt vatten dagligen, både för bad och dryck.
Vitaminer min skäggagam får heter NUTROBAL och tillverkaren heter VETARK ANIMAL HEALTH.
Av: AndreasS
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('AndreasS'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('AndreasS', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2008-06-14
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

som sagt är alla olika .men vet av erfarenhet att många tar det man skriver bokstavligen.6-8 syrsor räcker inte långt i detta huset bara min ena skäggagam äter 12-15 st utan problem.konstigt nog är det tyvärr vanligt enligt min mening att folk matar sina skäggagamer med alldeles för lite mat. mvh tira
Jag kan säga med min erfarenhet och mina vänners erfarenhet att 6-8 sysor inte är för lite mat till min skäggis på 4 år. Jag har även provat ge honom mer men han vill inte ha mer. Dessutom har han fri tillgång till mjöllarver och då inte zophobas, utan den mindre varianten.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

nej jag tror inte att du ger honom för lite mat ,men ville bara säga att det inte är ovanligt att folk fodrar för lite för att dom följt det dom läser inte fodrar efter vad just det djuret äter mvh tira

Mina fpår fri tillgång på grönsaker varje dag. Trattar jag i dem insekter varje dag blir de apfeta. De får insekter efter magarnas tjocklek, helt enkelt. Har lärt mig att minska ner på proteinet rejält med tilltagande ålderna. Dessutom ska de inte tillåtas vara feta, då ingen mår bra av det. Hälsosamt runa svansrötter och lagom magar, inte så där äckligt tjocka som de flesta brukar vara.
Jag vill ha mina i många år, och försöker få dem att elva som de gör i naturen. Hanen blir 10 i höst, honan i vår. Håller en tumme att de hänger med ett tag till!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 Håller med dig helt klart, vill inte heller att min skäggis ska vara grymt fet. Min skäggis har också fri tillgång till grönsaker. Visserligen är min Neo bara 4 år men vill ha honom i massor med år.

mina får också fri tillgång till grönsaker och min äldsta får syrsor eller larver ca 2 ggn i veckan och han kan utan problem äta 10-15 st medans min "lilla" hane 10 mån lätt äter 15-25 åt gången och han får varannan dag syrsor eller larver.mvh tira
Har ni något tips till att få min skäggis att minska lite runt magen.. Han var lite vanvårdad när jag köpte honom men han är världens bästa kompis.. Bara den att hans mage e lite förstor.. Jag vill inte ha en pinn smal skäggis utan jag vill bara hans bästa.. Hur ska jag få honom att bli LITE mindre..
Kram Camilla
#7 Hur gammal är den och hur mycket insekter får den?
Jag skulle minska ner på proteiner som då finns i bl.a zophobas i stor mängd. Det #4 skriver låter som en bra ide. Märker jag att min skäggis börjar bli för rund om magen gör jag det samma.

min gamla zelda blir också lätt tjock.jag ger honom olika grönsaksblandning varje dag och 1-2 ggn i veckan frukt och bär.han får mkt sällan larver utan mest syrsor 2 ggn i veckan och då tills han är mätt mvh tira
Enligt hans förra ägare ska han vara 1,5 men ser ut att vara runt 7 eller 8 år.. Han får mjölmaskar/larver i fri tillgång eftersom han äter mycket dåligt. Plus att han har ny o fin sallad under hela dagen.. Plus att jag märkt att han gillade étt foder som jag köpt för länge sen, så nu får han lite av det. Och så klart kalk..
Och nu har han blivit jätte lös i magen, och hans avföring e grönaktig.. E han sjuk kanske?
#10 För att vara på den säkra sidan så kan nu säkert ställa frågor till denna uppfödare av skäggagamer.
Så nu har jag mailat dem, hoppas bara att jag får svar.. E lite orolig..

Jag ger min 8-9 åriga skäggis zafobas (stavning?) några gånger i veckan, hon äter ca 5-10 stycken per gång men inte varje dag.
Sedan får hon grönsaker men hon äter somsagt inte så mycket.
Torrfoder hatar hon verkligen och ibland brukar jag ta kalk på maskarna.
hur ska jag få henne äta mer?
Hur mycket väger era skäggisar? min väger ca 450 gram, är det mycket? ^^
ni som har fri tillgång, har ni maskar framme hela tiden då eller? har sett på bromma har de en skål med maskar, men blir inte de uttorkade då eller klättrar över kanten?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

förresten, bör man åka in och undersöka ibland eller hos veterinären?
Vi misstänker att Ida ser dåligt på ena ögat då hon har svårt att pricka rätt på maten och sånt.
Rest in peace Valkyrie!

Ida äter några gånger i veckan + sallad och sånt. Men hon älskar verkligen syrsor.
Hur gör ni när ni har fri tillgång på maskar? de vill ju bara klättra ut :(
Rest in peace Valkyrie!

Jag har inte fri tillgång till skäggisar, möjligen till småkynytt, men äldre blir feta då. Leopardgeckona har fri tillgång på mjölmask, i en lagom hög, lagom brant, lagom halkig skål. Då stannar de snällt i skålen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Okej :)
Rest in peace Valkyrie!