Grodyngel.
1. Hur ska man utfodra dem?
2. Hur många liter vatten ska man ha?
3. Har du bilder på dina grodyngel?
4. Bästa sättet att bygga en "brygga" till dem?
5. Kan man "Dela" på en "äggklump"
Och jag vill INTE veta att det är olagligt att ta in grodyngel, eftersom jag VET med säkerhet att detta är tillåtet om amn släpper ut dem när de växer upp. Vill heller inte höra andra klagomål TACK, som de flesta i min ålder brukar få taskiga inlägg om vår "okunnighet". Ursäkta om jag är för arg av mig, men jag äör bara väldigt trött på det.
Detta är förmodligen fel forum, men hittade inget mer passande.
Mvvvvvvh.
/Linn, 11
Hej! :) Ursäkta mig men jag bara måste berätta att för kanske två år sedan när jag var ungefär 10 år så hittade jag och min kompis en liten damm helt full med grodyngel-ägg. Några dagar senare gick vi dit och då hade äggen kläcks men solen hade torkat ut nästan hela dammen :S vi tyckte så synd om alla grodyngel som höll på att dö, så vi tog en liten plastlåda och hällde i så många vi kunde tillsammans med massa vatten från dammen. Vi skyndade oss hem till min kompis och lade hälften av alla yngel i en jättestor plastlåda och fyllde på med vatten till dom, andra hälften tog jag med hem till mig och gjorde samma sak med. Sen lade jag ner stora stenar till dom och fick höra att man kunde mata dom med fiskmat. Min mamma köpte en burk fiskmat som jag kunde mata dom med, dom åt inte så mycket av den, men lite när dom var hungriga. När jag hade haft dom i kanske två,tre månader så insåg jag att det var kanske inte världens bästa idé att ha dom där i, så jag släppte ut dom i en bäck *fniss*. Har man tur så lever dom kanske fortfarande x)
Det var iaf kul så länge det varade! :D Förlåt för detta kanske lite "opassande" svaret i detta inlägget :$

Hej!
Jag har aldrig hört att det är olagligt att ta in Grodyngel… Har själv gjort det och jag har tagit in Salamandrar också.
Försök mata dom med Röda mygglarver, det kan du köpa i vanliga zooaffärer! Det är frystfoder, så du måste tina det innan ynglena får det!
Tjingeling 
Salamandrar är fridlysta. Man får inte ta dem någonstans. Låt dem kravla omkring där de hör hemma - vi har inte så många kvar.

Salamandrarna räddade jag från mindre barn som försökte döda dom!! Jag kände att jag behövde flytta på dom…
Detta va runt 10år sen, jag flyttade dom till en större damm.. Vilket nu blivit en sjö. Har sätt lite salamandrar där i, så dom överlevde!
1. Hur ska man utfodra dem?
S: Jag brukar använda fryst hackad spenat och torrfoder för akvariefisk
2. Hur många liter vatten ska man ha?
S: Så mycket vatten som möjligt och helst en syrepump som håller vattenytan rörlig.
3. Har du bilder på dina grodyngel?
S: Nej, har inga i år.
4. Bästa sättet att bygga en "brygga" till dem?
S: Du menar så att de kan komma upp på land när de är färdigmetamorfoserade? Jag byggde en pelare i akvariet med vanliga tegelstenar så att vattenytan gick precis i nåvå med landdelen.
De färdiga smågrodorna får inte komma ut hemma, man måste släppa dem där man tog ynglen.
5. Kan man "Dela" på en "äggklump"
S: Det brukar lösa sig av sig själv när man "fiskar" upp en äggklump