Majsormsuppföddning?
Hej, har lite frågar om majsormsuppföddning. Ska själv skaffa en majsis(vildfärgad) i veckan och tänkte om det går bra så vill jag gärna testa men då om ett långt tag.
- Måste honan och hanen vara i samma ålder?
- Hur gammal måste honan minst vara?
- Hur vet man vad det blir för morph? När jag har sett annonser verkar alla veta vad det ska bli för olika morpher utan att äggen ens har kläckts.
- Hur långt tid tar hela processen?
- När under året brukar det ske?
- Kan ungarna vistas tillsammans med föräldrarna när de har kläckts?
- Hur pass erfaren borde man vara?
- Något annat som är bra att veta?

många svar finns hos http://www.majsorm.nu/ där ha jag hittat mycket matnyttigt.
Jo jag har kollat där och läst sidan flera gånger.. kanske minns fel, men minns inte att jag hitta något om just uppfödning..

Hmm det hade jag för mig, men kolla in i Repti.net under forum snokar eller ormar övrigt.
Sitter inte på min hemma dator annars så hade jag kunnat skicka en liten kompilering av info som hjag gjort.
ah okej för har varit där, var därför jag blev så nyfiken ^^
Men du får jätte gärna skicka infot sen!
jag har ett avelspar tillsalu om du vill köpa å allt som behövs för att de skam gå

Svar på dina frågor:
- Honan och hanen måste inte vara i samma ålder,det hänger mest på honans storlek.
- Det hänger som sagt inte på honans ålder utan på hennes storlek,men minst 2 år och minst 300 gram i vikt.
- Vad ungarna blir för morph kan man räkna ut av bakgrunden på föräldrarna.
- Ifrån det dom parar sig till äggen kläcks brukar ta runt 4 månader,men kan variera.
- Man kan para majsormar nästan närsom på året,men bäst och lättast är på våren.
- Nej,ungarna kan inte vara tillsammans med föräldrarna när dom är kläckta,dom ska helst bo en och en.
- Man bör läsa på en hel del innan man tar och parar sina ormar,och sedan fråga sig om man har tid,råd och möjlighet och ta hand om en hel kull ormar.
Kolla in min hemsida:
the-crow, Hade inte tänkt just nu ska få min första majsorm idag så ska se hur det går först :P
Tack så jätte mycket för svaret! Var som sagt mest nyfiken.. har funderingar att testa om något halvår men då ska jag som sagt att tid och så ^^
Undrar en annan grej också, när man skriver het alltså som i "het motley" vad menas det?

Het är en förkortning på heterozygot och betyder i en lätt förklaring att det är anlag som djuret bär på.
Så tex en majsorm som är Anery het Motley är till färgen Anery men bär på teckningen Motley.
Kolla in min hemsida:
ah okej tack! :D

En annan viktig sak att tänka på när man börjar fundera på om man skall börja med avel oavsett art är huruvida det finns avsättning för ungarna i framtiden.Att avla fram ungar av en redan kraftigt överetablerad art är ju egentligen inte så bra, det drabbar i slutändan djuren.
Väl mött//I
Det va bra ord, har jag faktiskt inte tänkt på. Ska fundera vidare på det, tack för att du sa det.

Så lite så! 
^^

Förra året fick jag fram 10st majs ungar som jag inte fick sålda pga att det redan finsn så otroligt många majsormar.
aha oj :o så du har kvar dem?

Som jag skrev däruppe i mina svar "sedan fråga sig om man har tid,råd och möjlighet och ta hand om en hel kull ormar"
Känner man att man har tillräcklig kunskap om att kläcka fram en kull ormbebisar så måste vara säker på att man har både utrymme och råd att behålla alla ungar om det är så man inte hittar bra hem att sälja dom till.
Sedan är det alltid mkt svårare för nybörjare att sälja sina ungar än uppfödare som hållt på ett tag.
Normalfärgade,Amels och Anery majsormar är numera väldigt svårsålda när det finns en väldigt stor uppsjö av morpher.
Kolla in min hemsida:

Dubbelinlägg.
Kolla in min hemsida:
Jo men varför är det svårare att få dem sålda om man är nybörjare..? är det för att om man har gjort det länge har konatkter eller?

För dom flesta vänder sig till uppfödare som har stor kunskap och har stor koll på vilka gener som ligger i ungarna dom säljer.
Så resonerar du nog själv med när du köper majsorm,sätter krav på att du får en bra orm och att du vill ha kontakten med nån som har stor kunskap som du kan vända dig till med alla frågor kring ormägandet
Kolla in min hemsida:

Nej, det visade sej ganska snabbt att den kullen inte var bra, så tyvärr lever ingen utav dom längre.