Spindelägg, hjälp mig fort!
Det verkar som om min Chilenska fågelspindel har lagt ägg. Hon stängde in sig i sin håla, spann för ingångarna och när hon kom ut några dagar senare var hon jättemager. Då låg det en "kudde" av nät i hennes håla. "Kudden" rullade hon ihop och nu vaktar hon den. Hon sitter över den och kommer inte ut ur boet.
Hon har inte ätit på några veckor och spunnit mycket nät både vid sin håla och på andra ställen i terrariet.
Om det är ägg, hur ska jag ta dem ifrån henne? För jag måste göra det innan de kläcks. Jag har varken tid eller kunskap till att ta hand om spindelbebisar. Men jag vill ta dem på det minst stressande sättet för henne. Eftersom hon verkar vakta äggen vill jag inte bara lyfta på boet och rycka dem ifrån henne. Kan jag locka ut henne på något sätt och ta dem innan hon går in igen? Kommer hon att bli stirrig om hon kommer tillbaka och inte hittar äggen? Får hon men av en sådan upplevelse? Att hon blir räddare eller aggressivare?
Jag vet inte hur länge hon haft de eventuella äggen, eftersom jag trodde att det var öms på gång och att det var därför hon spann in sig i sin håla. Jag upptäckte detta i lördags, men hon kan ha haft äggen några dagar innan dess. Jag behöver hjälp fort, innan de kläcks!

Många av frågorna svarade jag på i din andra tråd. Om du ändå inte ska behålla de eventuella äggen så kan du ta äggsäcken ifrån henne och det lär inte göra henne misstänksammare mot dig i fortsättningen. Spindlar fungerar ju inte riktigt så. Om hon lämnar boet vid något tillfälle så kan du passa på att titta efter om det finns ägg där inne. Om hon inte lämnar boet så får du ta till list.
Jag har aldrig tagit bort ägg från en fågelspindel själv, så det vore ju schysst om någon som kanske har gjort det kan svara i tråden?
Föga troligt att det finns någon sådan här på forumet.
Ps. Konstig djuraffär som skulle sälja en parad hona som "3-6 månader gammal". Man tar sig för pannan. Om det är så, tycker jag att du ska berätta det för dem. Jag tycker även att dethär med frystorkade syrsor känns konstigt. Inte så förvånad över att hon blir mager på den kosten och G.rosea är ju redan i grunden kända för att matvägra i perioder.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Kul! Tyvärr kan inte jag hjälpa dej då jag aldrig har haft honor med ägg! Men får instämma i vad Myra skriver o det frystorkade fodret!
Lycka till!
Jag har tagit upp äggsäcken och lagt den i frysen förpackad i två plastpåsar. Hur länge behöver den ligga där? Jag ska ta med den till djuraffären sedan och visa dem. Undrar vad de säger?

Var det en äggsäck? Dra på trissor, det är en tokig djuraffär du hittat.
Äggsäcken är död redan efter några minuter.
Åh, jag skulle så gärna vilja se hur de reagerar. Ta upp frystorkade fodret, spindelns ålder och att den var parad. Parad hona är könsmogen och troligt över 4 år gammal.
Med Vänliga hälsningar
Ja, jag antar det. Jag har inte tittat i den än, men den är som en ganska stor boll som hon fäst inne i sin håla. Det verkar finnas något inuti den också. Så jag vet inte vad det annars skulle vara, om det inte är en äggsäck.
Men hon har varit stirrig ända sedan igår och går runt i terrariet och letar efter äggen. Hon traskar in och ut ur sin håla, upp och ner på väggarna och gräver rastlöst. Men jag hoppas att hon lugnar sig snart?
Jag ska prata med djuraffären så fort som möjligt, och säga till dem att ha bättre koll på djuren de säljer.

#5 Då är det säkert ägg däri.
Vi människor är duktiga på att förmänskliga våra djur. Jag tror inte att din spindel sörjer sina ägg.
Med Vänliga hälsningar
Nej, sörjer och sörjer…. Men hon måste väl märka att de är borta? För så rastlös brukar hon inte vara.

#7 Ja, hon märker nog att de är borta. Hon lugnar sig snart sa du se. Min gamla spindel får spring i benen så fort jag ändrat något i hennes terrarie men hon brukar lugna sig fort.
Med Vänliga hälsningar

Där ser man. Är det vatten i den?
Med Vänliga hälsningar
Nja, vatten och vatten. Nån vätska i alla fall. Men den låg i frysen i ca ett dygn så det kan ju ha blivit när den tinade.

OK. Ja, det låter troligt. I en befruktad äggsäk ligger det massor av små "gula ärtor" som är "halvfuktiga". Hittar du några sådana? I så fall är säcken befruktad och spindeln måste vara parad. Då finns det anledning att misstänka att den är vildfångad.
Med Vänliga hälsningar
Jag har slängt den nu, så jag kan inte kolla. Det var svårt att förhindra att allt rann ut när jag väl öppnat den. Jag tittade inte i hela äggsäcken, men det jag såg var mörka ägg, lite större än pepparkorn. Fast det kan väl ha ändrat färg/konsistens efter dygnet i frysen och sedan tining?

#13 Ja, de kan säkert ändra karaktär en hel del.
Med Vänliga hälsningar
Jag ska gå till djuraffären och påpeka äggen och spindelns ålder, men jag behöver veta ungefär hur stora 3-6 månader gamla Chilenska fågelspindlar är. Så att jag kan tala om för dem vilken skillnad det är på en 3-6 månader gammal och på min, och att de borde veta sånt.

En 3 månaders chilenare lär ömsat ca 3 gånger och vara ungefär 2,5-3 cm i benspann. En 6 månaders brukar vara ungefär 5-6 cm i benspann. Det är en jävla skillnad på en 3 månaders och en vuxen. :)
Med Vänliga hälsningar
#15 Nu har du tyvärr gått miste om hela äggsäcken då du har plockat den alldeles förtidigt!Att lägga in äggsäcken i frysen är ju skandal!! Hade du låtit din spindel få ha säcken i fred så hade säcken kläckts efter någon månad och du hade haft ett gäng ungar som du senare hade kunnat sälja.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
#17 Nu är jag rätt ny och så här.
Men i inlägg #0 står det att h*n inte har kunskap eller tid för ungar? Så det var väl ingen skandal att göra som h*n gjorde? Vill inte vara otrevlig men är det inte lite onödigt att dra upp en nästan 5 månader gammal tråd?
#17 Från vad jag har läst här så ville TS inte ha några ungar.. annars skulle h*n ju inte rört äggen
"Om det är ägg, hur ska jag ta dem ifrån henne? För jag måste göra det innan de kläcks. Jag har varken tid eller kunskap till att ta hand om spindelbebisar."
Såg nu att det var en gammal tråd och läste inte riktigt tidigrae inlägg.
Bortse från mitt tidigare inlägg.
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
du kunda ha sålt säcken.