Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: spindlar
Läst 3201 ggr
PetiteFrancaise
0

sorgmygga(?) på spindel, hjälp

Är det sorgmyggor som är i terrariet? Såna där pyttesmå, ljusgrå som är vid spindelns matrester och i vattenskålen ibland? Är det farligt om de kryper på spindeln? Jag noterade nämligen att en av dem kröp på min spindel när hon satt på terrarieväggen. Den kröp liksom in i pälsen på henne.

Men de där sorgmyggorna är svåra att hålla borta eller?

Oilers
0

Nä dom är väl inte så farliga.

Försök att döda dom du ser genom att mosa dom mot glaset så slipper du snart problemet.

Trollhassel
0

Sorgmyggor är inte farliga. Ta bort eventuella matrester från substratet. Om du inte blir av med dem så kan du byta substrat. Vilket använder du? Oroa dig inte. De är harmlösa.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

PetiteFrancaise
0

Jag tror ju att det är sorgmyggor, men jag är inte helt säker. Jag har läst att de ska vara svarta och flyga runt, men de i mitt terrarium är snarare ljusgrå, och så flyger de inte. De springer liksom runt, och ofta ålar de omkring i vattenskålen, ovanpå bomullen.

Jag hade reptilbark tidigare, men då var de ännu fler och kröp mellan barkbitarna. Sedan bytte jag till ett tätare substrat för att försöka bli av med dem, och i början såg jag inte till dem. Men nu har de kommit tillbaka. Det jag har nu är ett specialanpassat reptil-substrat som jag köpt i djuraffären. Jag vet att djuraffärens grejer inte alltid är de bästa, men jag använder det för att jag inte har nån erfarenhet av andra substrat, och min spindel verkar trivas med det. Det är enkelt att gräva i och hon kan möblera lite som hon vill.

Trollhassel
0

Men ser de ut som flugor…fast små? Annars kan det ju vara kvalster men de är små och ruda och flyger aldrig.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Är kvalster farliga för spindeln?

Nu såg jag ännu fler i vattenskålen. De är liksom små och avlånga, och rör sig "slingrigt" liksom. Det var några få som var mörkare till färgen, och i ett hörn var det ganska många, fast de var vitaktiga till färgen. De kryper ovanpå bomullen i vattenskålen och på väggarna ibland, på matresterna och under bottensubstratet. Fast de håller mest till runt vattenskålen.

Jag ska köpa en säck nytt bottenmaterial och en ny vattenskål, en grundare så att det inte behöver vara bomull i. Och så ska jag städa ur terrariet och tvätta allt och byta substratet. Förhoppningsvis försvinner de då, vad de nu är för nåt.

Trollhassel
0

Har de vingar?

Jag tycker att det låter lite som kvalster. Det finns både dåliga och bara irriterande kvalster. Jag rekommenderar att du gör helt rent till spindeln. Rengör allt. Till reptiler brukar man bekämpa kvalster med medel men det kan man inte göra med spindlar. Försök å bort alla kryp från spindeln innan du lägger ner den i det rengjorda terrariet.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Jag vet inte, det är så svårt att se.

Vad gör de dåliga kvalsterna? Kan de börja äta på spindeln och sånt?

Jag ska göra rent så fort jag köpt nytt substrat och en vattenskål. Nu har jag rengjort vattenskålen och blandat om substratet. Det verkar som om de mest håller till där det är ganska blött, vid vattenskålen till exempel.

Jag har inte sett några kryp på henne tidigare, och hon brukar inte gilla när man pillar på henne. Men jag ska försöka så gott det går.

Men hur stor är risken att det är dumma kvalster? Med tanke på att jag sett dem där sedan jag skaffade terrarie och spindel (sedan september detta året). Jag skulle åtminstone tro att det är samma sorts kryp.

Trollhassel
0

Det finns lite olika sorters kvalster. De äter hud, hår elle suger blod om de är dåliga kvalster. Vet inte riktigt hur de gör på spindlar dock, men kvalsterangripna spindlar brukar se ganska slitna ut efter ett tag.

Det är definitivt inte säkert att det är dåliga kvalster. Speciellt inte om de inte håller till på spindeln. Rengör ordentligt så du blir av med em oavsett men jag tror inte att du behöver oroa dig.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Hon har glesare hår på en fläck på ovansidan av bakkroppen. Och det ser ut som om huden håller på att flaga av litegrann just där. Och så är det glansigare på det stället. Men sån har jag för mig att hon varit sedan jag fick hem henne. Och jag tycker inte att det ser ut att ha blivit "värre". Annars tycker jag att hon ser frisk ut. Jag försökte peta lite på hennes bakkropp för att kolla den där glesa fläcken, men det gillade hon inte alls.

Men om de har mindre hår på bakkroppen kan det väl betyda att de sprätt hår eller så? Men Chilenarna brukar inte göra det så ofta, har jag hört, och min har inte ens visat att hon skulle kunna tänka sig att göra det. Så jag tänkte om det kunde vara nåt annat.

jamppa
0

Jag skulle inte tro att det handlar om kvalster, utan snarare hoppstjärtar. Dessa små grå djur är lite avlånga och kan ibland om man petar till dom lite hoppa iväg en liten bit.

Dom är helt ofarliga och finns ofta i lite fuktig miljö. Dom är faktiskt bra att ha i sina terrarier då dom hjälper till att hålla bottenmaterialet fritt ifrån mögel, matrester, små ömsbitar ja allt sånt som man ändå inte vill ha där :)

Hoppstjärtar kan man till och med ibland se på olika reptilmässor där dom finns att köpa.

Jag använder mig själv av dessa små men duktiga renhållningsarbetare i mina terrarier.

Hoppas att mitt svar hjälpte till lite :)

Vill du vara säker på vad du har så googla på hoppstjärtar och jämför dom med dina kryp.

Lycka Till !

Mvh Therese, Borås Tropikhus :)

Trollhassel
0

#9 Glesare på en fläck kan de vara. Inget konsigt med det.

#10 Tänkte på det också, men det som fick mig att tro att det var kvalster var att de samlades i vattnet. Klart det kan vara hoppstjärtar också men då brukar man lägga märke till att de hoppar som tokar.

Med Vänliga hälsningar

PetiteFrancaise
0

Jag ska peta på dem nästa gång jag ser dem och se ifall de hoppar iväg.

Tack för alla svar! =)

PetiteFrancaise
0

Förresten: om en spindel får ett sår, läker det?

För jag såg precis att hon har nåt "köttigt" vid munnen. Först trodde jag att hon höll på att äta, men hon har inte tagit syrsan jag gett henne så det måste vara nåt annat. Det sitter vid munnen, och är lite gulaktigt nästan. Hon kan ha stuckit sig på en plastgaffel, är det enda jag kan komma på. Jag använder en sån för att städa i terrariet litegrann, och hon brukar anfalla den. Men hon släpper nästan direkt. Hon brukar släppa när den slutar "röra sig" så jag släppte gaffeln. Och när hon också släppte taget kan hon ha fått en smäll av de vassa ändarna. Men det ser inte ut att blöda.

slowfox64
0

Varför har du bomull i vattenskålen???? Ta bort det. Det behövs inte.