Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettsköldpaddor
Läst 8180 ggr
[Isa96]
1

Liten sköldpadda?

Hej!

Jag undrar om det finns en liten sort av vattensköldpadda eller landsköldpadda. En som inte blir så himla stor.

Tacksam för snabbt svar :)

/Caisa B

Saga85
0

Hur stor menar du med stor? Kan ge ett par förslag på "små" vattensköldpaddor.

Vanlig mysksköldpadda (Sternotherus odoratus) är nog den minsta av de vanligare sköldpaddsarterna. De ska uppenbarligen bli max 15 cm. Håller sig mestadels i vattnet, stinker när de känner sig hotade/rädda (därav namnet) och kan bli mer än 50 år.

Reeve's kärrsköldpadda (Chinemys reevesii) räknas även den som en av de mindre vattensköldpaddorna, men dessa kan bli uppemot 20 cm (eller något större i enstaka fall). Blir inte lika gamla som ovanstående, utan blir väl snarare runt 30 år.

Saga85
0

Skaffar man sig en äldre sköldpadda (könsmogen) så kan man dessutom välja en hane - dessa brukar bli mindre.

[Isa96]
0

Okej :)

Den här, "Vanlig mysksköldpadda", Är den enkel att få tag på i Sverige? Vet du om dom luktar förfäligt eller är det inte så mycket?

Jag funderar på att skaffa min första sköldpadda, det krävs ju lite planering om man ska ha den i "några" år :). Men jag har kollat runt lite på dom och dom är ju jättefina.

Är det någon som har någon erfarenhet av dom hära mysksköldpaddorna?

Saga85
0

Har ingen erfarenhet av dem själv, och vet inte hur lätta/svåra de är att få tag i. Här kan du läsa lite mer om dem: http://www.skoldpaddormedmera.se/vskpmyskthierfeldt.html

Kan tänka mig att de kan lukta när man måste hantera dem. Är väl lite positivt, då riskerar de inte att hanteras i onödan Flört

[Isa96]
0

Tack.

Haha, aa :)

Jag får hålla ögonen öppna efter dom :)

dara
0

vet aztt man kan i alla fall köpa den på djurmagazinet i umeå så har du en djurmagazinet i närheten kanske de kan hjälpa dig att ta hem en om de inte redan har

barkskog
0

Vi föder upp en typ av Testudo graeca (morisk landsköldpadda) där hanarna blir  13 cm och honorna 17 cm

Våra Testudo hermanni (grekisk landsköldpadda) blir 14 cm  (hanar) resp 17 cm (honor).

Detta är max-storlekar i våra avelsgrupper.