Geckoödla
Hej!
jag hade tänkt skaffa mig en eller två geckoödlor. Undrar om någon har något/några bra tips att ge till mig om t.ex skötsel, inredning o.s.v. 
Sen undrar jag även hur mycket mat man ska ge på ett ungefär per gång, och om man måste ge syrsor!
Kul! Jo, gör det. Det är trevligt att ha ödla! Hm… gecko finns i lite olika fasoner - t.ex daggecko och leopardgecko. Vilken ödla hade du tänkt? Maten och inredningen ska ju vara olika för olika ödlor.
Angående syrsor… jo, det måste vara levande kryp. Jag har några tips. Se länken nedan - inlägg nr 48 och 50 handlar om syrsor och andra kryp.
#1 Gjorde länken klickbar.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
#2 Tnx :)
okej, tack för svaret. Jag hade tänkt mig leopardgacko :)
Levande föda har jag inga problem med att ge utan det är bara de att jag har fått höra att syrsor kan vara jobbiga att ha .. :P
Leopardgecko - en så´n har jag. Fina djur.
Syrsor…jaha.. jo, dom vuxna syrsorna tycker jag också är jobbiga. De spelar (en del blir riktigt duktiga och ljudliga - särskilt kl 3 på natten
) och luktar illa - inte så det luktar i hela rummet… men man känner det när man sticker nosen i boxen. Jag tycker att det dessutom blir springigare och hoppigare när de blivit stora. De är mycket trevligare innan de blivit vuxna.
Vill man odla syrsor själv så måste man ju ha vuxna syrsor. Det är inte svårt alls - väldigt snart får man supersmå minisyrsor. Dem gillar jag ännu mindre - de är som baciller. När man har städat upp lite i deras låda så sitter de överallt på händerna. :P
Nu borde jag väl inte avskräcka dig helt från syrsodlingens äventyr - många tycker inte att de är problem med det och trivs med att hålla på med det. Surfa och kolla.
… men… Nähe… jag har bara en ödla så det blir inte ekonomiskt betungande att köpa syrsorna halvsmå och göda dem lite och mata ödlan med dem allt eftersom innan de hinner bli vuxna. Enkelt och bekvämt.
… men inte heller min ödla gillar stora syrsor. Hon vill ha dem lite mindre så vi är överens angående krypen.
…och så passar jag på att inflika tips om Zophobas och Blaptica Dubia - bra mat för leosar. Vuxna Dubia är för stora… men små Dubia passar bra. De är inte besvärliga att odla på samma sätt som jag tycker att syrsor är.
Okej, man tackar :)
Men jag har hört att man kan ge maskar..? :P
#6 Np :)
Joo… mjölmask tänker du nog på. Jag brde väl ha något att säga om dem också men det har jag tyvärr inte - jag har aldrig haft med dem att göra. …men en sak vet jag ändå: maskar är fet mat. Ett djur ska inte utfordras med för stor andel mjölmask eller Zophobas.
Ja, det har jag hört, att det är typ lördagsgodis.. :P
Men jag hörde att man kunde ge vanliga maskar, alltså inte mjölmaskar eller liknande.
Men jag tänkte, äter dom typ inte nästan vad som helst för insekter å sånt..? Kanske inte vad som helst men.. :P
#8 Jo, de äter nog de flesta kryp som är i lagom storlek och rör på sig - inte skalbaggar då… jag har läst att många av dem smakar rätt illa. Jag har också funderat på vanliga daggmaskar och andra kryp utifrån… men då är det ju det med avgaser och annat som kan följa med. Daggmask…de äter ju jord och jag tänker att det kanske finns parasiter i den och så får leon dem i sig… men forska själv i det där - jag kan inte säga att jag vet något. Gråsuggor kan nog också gå men då får man tänka på att de är såna att de samlar på sig tungmetaller.. man bör nog odla dem i ekologisk omgivning i någon generation innan man matar med dem. Hur som helst så tycker jag att det är mycket enklare att köpa krypen och ha dem lättillgängliga i skåpet än att gå ut och fånga dem.
Jo, man kanske inte vågar ge direkt från naturen, det bästa är väl att köpa. Hade varit skönast om de åt död föda.. :P
Men jag får väl ge syrsor å sånt, variera lite kanske :)
#10 Jo, det hade väl varit enklast med dött… men man vänjer sig fort. 
Haha, ja, man gör väl de ;)