Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettamfibier
Läst 2950 ggr
AndreasS
0

Yngsta sonen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår var vi iväg och handlade och sonen fick syn på ett par vinbärssnäckor och givetvis ville han ha med sig dom hem. Så nu har han två stycken i sitt rum i en petbox som vi har inrett med lte jord i botten, mossa och en sten. Läste lite om dem och fick reda på att dom är tvåkönade. Fast sonens heter Homer och Marge då han är stomförtjust i Simpsons. Fast det är ju svårt att säga vem som är vem, men den ena är lite större än den andra.

http://reptiler.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=9afce83f-b7c7-4c3b-9a0e-1860926752fb&Filename=S6300863.JPG

http://reptiler.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=ea44575e-0f8a-4b29-8d03-014d37ad10c1&Filename=S6300866.JPG

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[peter54]
0

Kul. Bara en fundering - vinbergssnäckor heter de väl, eller?

Asa-N
0

Nä vinbärssnäckor heter de :O)

AndreasS
0

Gjorde en sökning på vinbärssnäcka och fann det jag sökte efter.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[peter54]
0

Jag tror att ni har fel och jag är övertygad om att de som lagt ut sidorna med vinbergssnäckor (Helix pomatia), men istället skrivit att de är vinbärssnäckor har missuppfattat namnet på dem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vinbergssn%C3%A4cka 

Om man söker på "vinbärssnäcka" istället får man upp en hel del sidor, men ingen av dem är vetenskaplig och vad man kan utläsa bland de sidorna är att det är den mörka färgvarianten (burgundy) som kallas vinbärssnäcka med hänvisning just till färgen. Arten heter dock vinbergssnäcka (Helix pomatia).

Det betyder hursomhelst att de två snäckorna på bilden härovan inte kan kallas vinbärssnäcka eftersom de inte tillhör den mörka färgvarianten. De är vinbergssnäckor.

AndreasS
0

Oki Peter jag ger mig =) Fast kan ju vara jag som trodde att det stavades med ä och inte med e.

[peter54]
0

Hmm, det är inte fråga om "e" eller "ä". Hela ordet skiljer. "Vinberg" och "vinbär" är rätt långt ifrån varandra även om det låter lika när man säger det.

AndreasS
0

Jo visst, det är det jag försöker komma fram till att dom låter lika i uttal. Ibland är jag också för snabb på tangentbordet och ibland är jag osäker på hur vissa ord stavas. Har problem med att vissa ord flyter ihop ibland och hoppar över vissa bokstäver som har stor betydelse i vissa fall.

elvissspringsteen1
0

Dom heter vinbergssnäckor;) har oxå haft sånna:D

Trollhassel
0

Japp, Vinbergssnäckor heter de ju, men många säger vinbärssnäckor. Min lilla äckliga hund brukar äta dem.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Emmiiz
0

ett tips.. ta en tuchpenna o rita på ena så ni ser skillnad på dom.. typ blå på marge för hennes hår..:P

INGEN SPRITPENNA!

AndreasS
0

#10 Nu finns dessa inte kvar hos min son utan dom vart utsläppta i slutet på augusti 2008.