ny ödleägare
Hej jag blev ägare till en leopardgecko idag. Jag har aldrig haft en ödla förrut men jag hoppas o tror att det ska gå bra. har googlat lite innan jag fattade beslutet att jag skulle ha en leopardgecko
har lite frågor.
Hur ofta tar ni upp er ödla?
hur ofta ger ni den mat? förra ägaren sa 2-3 ggr veckan
mår ödlan bra av att vara själv eller vill den ha en kompis?
tacksam för svar =) vill gärna lära mig så mycket som möjligt =)
Hejsan och grattis till den nya ödlan. Det verkar tyvärr dom som du fastnat i nybörjarträsket. Reptiler är inte sociala djur. Den behöver ingen "kompis". Angående att ta upp den så är handtering över huvud taget stressande för reptiler. Dom bör inte handteras med än nödvändigt. Alternativt handeras lite då och då för att den ska hålla sig handtam. Tror dock inte detta behövs av leosar. Dom är rätt lätta att handtera ändå.
Man kan se dom som akveriefiskar. Se men inte röra djur.
Angående maten så brukade vi mata våra leosar varannan dag ungefär.

Visst kan man hålla i sin ödla, men som Isdrake säger så har de inget behov av det utan snarare ett behov av att få vara i fred. Jag skulle väl råda till att ine hantera ödlan mer än en gång i veckan… jag tror inte du behöver vara så orolig för att stressa den om du håller dig till det och att den får lugn och ro där i mellan.
Maten…ja..var annan-var tredje dag.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Hmm….läste snabbt och fick det till "En ny ödeläggare", vilket antiklimax. :-)

#3 Hahaha!
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Jag har nu haft henne drygt en månad o det går faktiskt bra med henne.. Hon pendlar fortfarande mellan att gilla mig o ogilla mig.. Jag matar henne var 3e dag ungefär o då äter hon 4 syrsor.. jag stoppar ner henne i transportburen o matar henne där o den hanteringen e både hon o jag rätt nöjda med.
här kommer en bild på henne
Åååh grattis till köpet! :D
Jag ska ev. också köpa en leopardgecko snart och jag har inte heller haft ödlor förut! :)
Varför tar du ut henne och matar? Vissa som har stora ödlor med stor matrespons gör det pga säkerhetssjäl (inte så kul med en ödla på över en meter som hugger efter en). Men en liten leopardgecko?
Söt ödla för övrigt.

*7 för att jag e livrädd för de förbannade syrsorna så detta e det lättaste sättet att mata henne på.. hon gillar buren o hon får äta i lugn o ro i kökskåpet, ja jag vet det låter konstigt men jag har 3 katter o de sitter o glor på henne nästan hela dagen så när hon vill äta så får hon lugn o ro..Jag vill helt enkelt inte ha syrsorna i hennes terrarie..
tack =) jo hon e en liten sötis
#8 Men nu låter det ju som att du bortset från hennes välmående pga dina egna problem. I så fall var kanske inte en insektsätande ödla det bästa valet av husdjur? Att tas ut ur sin miljö flera gånger i veckan helt i onödan låter inte alls bra för ödlan. Jag tror inte hon bryr sig om katterna, leopardgeckos verkar knappt reagera på saker som händer utanför terrariumet. Att tas ut ur terrariumet är antagligen mycket mer stressande än att katterna finnas där.
Kan du inte slänga in några syrsor i terrariumet då och då? Då kan hon ju dessutom äta på natten när katterna sover, ifall du fortfarande är besvärad av det. Eller helt enkelt mata med en pincett. Finns ju andra insekter att mata med också.

#9 Cleo mår bra o e inte stressad så kom inte här o säg att jag inte bryr mig om henne o hennes välmående.. Hon äter ömsar o bajsar som hon ska o e lugn o trygg i terrariet..Jag tänker inte ha syrsorna i terrariet o det fungerar bra att sätta henne i transportburen o det e faktiskt en reptilkunnig kille som sagt att jag ska göra så för då ser jag att hon äter bra.Har planer på att skaffa en leopardgecko till o då e det ett bra sätt att se att båda äter lika bra…
Katter är oxå nattaktiva så det e nog då de terrar henne som mest..
#10 Hur vet du att hon inte blir stressad? Reptiler BLIR stressade av hantering, det finns undersökningar som bevisar det. Har du någon källa som visar motsatsen? Att en "reptilkunnig kille" har sagt det till dig är inte mycket att hänga i granen. Att din gecko inte får tokspel och äter är innebär tyvärr inte att den inte blir stressad av att lyftas ut.
Tro mig, jag hade tyckt det vore jätte kul ifall reptiler inte var så känsliga. Att dom tålde hantering bättre än dom gör, att dom fungerade i rumstemperatur och så. Men nu är det tyvärr inte så. Och ifall man vill vara en bra djurägare så måste man ta hänsyn till djuret och dess behov. En reptil bör få vara i fred så mycket som möjligt. Sen kan man kanske lyfta upp dom lite då och då för att dom ska fortsätta vara handtama. Men att plocka ut en ödla regelbundet flera gånger varje vecka gynnar inte ödlan.
Men som sagt, har du information som säger motsatsen tar jag gladerligen emot det.
Lite källor:
Cabanac M and Gosselin F (1993). Emotional fever in the lizard Callopistes maculatus. Animal behaviour 46:200-202.
Cabanac C and Cabanac M (2000). Heart rate response to gentle handling of frog and lizard. Bahavioural processes 52:89-95

*11 alla ödlor e olika o nu funkar det bra för henne o det e typ max 3 ggr i veckan o hon sträcker sig efter buren så hon vet att hon ska få mat.. du gör på ditt sätt o jag gör på mitt..
Jag tycker du blundar för fakta nu samt sätter dig själv före ödlans välmående. Men jag kan inte tvinga dig att ta hand om ditt djur på ett visst sätt. Det är bara att hoppas att du tar till dig informationen senare. Detta verkar vara typiskt nybörjarbeteende, att pilla för mycket på reptilerna.
Jag är fortfarande öppen för ny fakta om du har någon. Tillsvidare så tycker jag man ska ta tills sig av dom undersökningar som faktiskt gjorts.

Jag pillar inte mycket på henne det e de enda gångerna jag ens rör henne..jag blundar inte för fakta jag har tagit den till mig men jag kan inte ha syrsorna i terrariet för jag har typ fobi för dem men det släpper kanske en dag..visst jag borde kanske köpt en ödla som äter grönsaker men jag ville ha en liten ödla.. o jag kan erkänna att det var inte så genomtänkt kanske men nu e hon här o som sagt hon verkar må bra..

Kan tillägga nu att Cleo nu har syrsorna i sitt terraie o där överlever de inte länge för hon e verkligen på hugget..tyvärr råkade jag köpa bruna syrsor o de e så hoppiga ska byta till svarta igen…
på 4 dagar har hon ätit typ 20 syrsor. e det nån speciell period nu för alla mina kompisar som har ödlor upplever att deras djur oxå äter mycket mer nu..
#15 Dom bruna låter mindre än de svarta.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

*16 jo jag vet men jag föredrar ändå de svarta för de e inte så vilda som de bruna o jag e inte direkt vän med syrsor så jag vill att de ska vara lätta att hantera o det e inte de bruna..