Spindelfrågor
Jag är lite nyfiken på hur det är att ha spindel. Jag tycker att de stora, håriga är snygga. Här kommer några riktiga nybörjarfrågor:
- Hur mycket får man se av dem? Gömmer de sig mesta tiden? Hur pass mycket "action" är det? Jag är inte bortskämd - har en ödla som jag ser en glimt av ett par gånger i veckan… men lite synligare än så hade vart kul.
- Mat… insekter (syrsor, zophobas…), går det bra? Tillräckligt?
- UV?
- Hur stort bör de bo?
- Hantering? Jag vill inte ha något jättegiftigt. Jag vill veta om man, utan att bli biten, kan flytta den till en låda när man behöver städa eller så. Hur märker man om den vill vara ifred och man riskerar att bli biten eller om det går bra att ta upp den?
- De där håren… hur otäcka är de? Om djuret har släppt hår vid något tillfälle och det ex.vis hamnat på kläder. Kan man bara borsta bort dem då eller fastnar de i tyget och borsten och flyger omkring och är jättebesvärligt?
- Vilken är den snällaste arten?
Det var många och bra frågor.
De vanligaste Nybörjar arterna som oftast är väldigt snälla är Grammostola rosea och Brachypelma smithi.
Googlar du på dem hittar du massa nyttigt.
Själv har jag bara erfarenhet av B.smithi och vi har ett riktigt lugnt och vackert exemplar.
Hon går att plocka upp i handen och sprätter inte en massa hår.
B.smithin är även framme en hel del, men hon går allt in i sin grotta ibland. Men allt verierar ju från individ till individ.
Det är inte mycket action förän man matar. Då blir det lite jakt.
Annars kanske hon vandrar runt och spinner då och då.
Syrsor och kackerlackor rekomenderar jag som mat, även gräshoppor. Mjölmaskar är lite trixigare då de gärna gräver ner sig. Sedan innehåller de ganska mycket fett, så spindeln kan bli lite väl rund av för många sådanna.
Vi har inget UV till någon av våra spindlar.
Både G.rosea och B.smithi klarar fint att bo i 30x30x30 terrarie.
Håren kliar, om mann får dem på händerna. på kläder har jag inte fått nått. Men det kliar ungefär som sådan där glasfiber isolering.
Kan rekomendera ett riktigt bra forum för kryp intresserade. Väldigt bra nybörjarinfo och schyst folk: Kryp forum.
Hoppas du fick några vettiga svar =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Många tack! Jättebra svar! Ska kolla det där forumet också.
Grammostola rosea och Brachypelma smithi - någon av dem i så fall då… ska googla.
Följdfråga: Kanske man ska välja att köpa en "begagnad" spindel som någon haft den ett tag och som kan intyga är snäll hellre än en unge? …eller är det bättre att börja med en unge och vänja den vid hantering?
Syrsor… kan man ha lösspringade syrsor i spindelterrariet? Jag menar - om spindeln inte har lust att äta den dagen? Kan en syrsa skada en spindel eller? De gnager ju på allt organiskt. (Tänker på historien om att vuxna syrsor kan skada en liten ödleunge - om den nu är sann)
Kackerlackor… kan de ta vuxna Dubia?
De här krypen lär ju också gräva ner sig i bottenmaterialet… hur gör man då?
:p de där håren… men det låter som om att om man inte direkt bråkar med de här arterna du nämnt så är det inte något stort problem.
En "begagnad" spindel kan vara ett bra alternativ. Är de lite större blir de dock dyrare. Tycker själv att det är roligare med unga småspindlar då man får följa deras utveckling vid varje öms.
Du kan släppa in en syrsa och låta den vara där en stund, men vill inte spindeln ha den är det bästa att ta ut den, annars kan spindeln bli stressad av att ha den där. Särskillt om den är nyömsad då den kan skada sig om den rycker till eller så.
Storleken på kackerlackan beror lite på storleken på spindeln, "maten" skall inte vara större än spindeln, men den kan ta större byten än man tror.
Om en kackerlacka gräver ner sig brukar det inte vara någon fara. De håller sig ganska stilla. Flera av våra spindlar har grävt upp en nergrävd kackerlacka när de blivit sugna. Men vet man vad den grävde ner sig kan man försöka plocka upp dem med en lång pincett.
Jag tycker inte håren är något större problem.
Tycker verkligen du skall bli medlem på det forumet.
Finns mycket bra att hämta där =)
Lycka till!
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Tnx igen! 
Japp - jag ska gå med på det där forumet. Jag har en del att läsa på.
Ja läs verkligen på massa!
precis som med vilket djur annars så är det verkligen bra att vara väl påläst. Då får man inte panik när något konstigt händer och så vet man att man fixat allt så bra som möjligt =)
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se

Mycket bra svar innan och jag kan bara hålla med.
Köper du en Smithi så kan du iaf räkna med att få se den hela tiden i stort sätt.
Så väldigt mycket action är det ju som sagt inte, ibland så ryggar hon tillbaka för en Dubia, och då vill man bara slå sig för pannan och försöka förklara att hon är en stor stark spindel…till ingen nytta dock. :-)
Jag ska defenitivt köpa flera så fort studierna är avklarade och jag börjar jobba igen.
Överst på listan sår T.Blondi, måste bara lösa problemet att dom kräver en extremare luftfuktighet. :-|
Som sagt innan…hitta en art som du är intresserad av och läs ALLT du hittar på nätet om den och vad den behöver.
Tvivlar på att du kommer att ångra dig då spindlar är otroligt fascinerande små djur. :-)

Kan tillägga att jag har/hade värmeslingor under terrariumet, men tycket att det torkar ut substratet för mycket.
Oftast så räcker ju vår innetemperatur mer än väl.
Köper du en liten så börja mata med Dubias direkt i passande storlek, om du nu vill odla kackerlackor själv.
Min är hopplös, hon föredrar syrsor så jag kämpar med att få henne att älska Dubias ist.
Hon har knipit EN Dubia sen jag fick en startkoloni straxt efter nyår. :-/
#6, #7 Smithi kanske är favoriten då. Det verkar som om man har större chans att få ett lugnt djur om man tar rosean… men Smithin får man se mer av. Jodå, jag ska läsa allt jag hittar. Det brukar bli så när jag hittar något jag gillar… och ju mer man vet om något ju intressantare tenderar det att bli.
….och sedan skyndas det långsamt så allt blir ordentligt ordnat innan djuret kommer hit.
Tack för tips! 
Din spindel verkar ha lite dåligt självförtroende - stoora faarliga Dubia!
Det kanske går bättre om du ger henne en nyömsad Dubia? De är mjuka och fina och möra. Kanske lukten kan hjälpa? Både syrsor och dubia har ju en säregen lukt. Kanske du ska "frottera" en dubia med några syrsor innan du bjuder på den?
Jag har litegrann samma problem när det gäller ödlan. Hon gillar inte heller dubia… men vi jobbar på det.
Det där med luftfuktighet åt Blondi (spännande djur) - nu vet ju inte jag någonting alls om spindlar men jag har några förslag ändå.
1. Det finns minismå doppvärmare på bara 10cm. Jag beställde någonstans på nätet - jag kan leta upp det om du är intresserad. Jag använder en så´n plus en liten fontänpump både för att värma upp och få hög luftfuktighet i ett terrarium på… ca 30x60x70. Det funkar väldigt bra.
2. Till ödlan har jag gjort en liten fuktlåda av en självvattnande kruka - en så´n med vattenreservoar i botten. Den är bäddad med wettextrasor och en remsa wettextrasa tjänar som veke och leder vatten från resevoaren upp till wettextrasorna. Lådan står på en värmematta. Ödlan tycker att det är förskräckligt mysigt där inne.
3. Det finns/fanns en luftfuktare på Biltema för 250kr som fixar sval dimma. Många terrariefolk använder den som alternativ till dyrare "misters". Jag med. Man stoppar en slang i så att dimman kan rinna ner i terrrariet och så sätter man en timer i andra änden och kommer ihåg att hålla vattnet fräscht. Obs! Se till att timern verkligen funkar - annars kan det bli drunkningsolyckor.
Kanske någon av metoderna går att anpassa till spindelförhållanden?
Jag har också funderat på det där med uttorkningen - det går rätt fort. Ett uppvärmt akvarium av medelstorlek dunstar flera liter i veckan om det inte är täckt. Nu har man ju inte terrariet helt öppet på det viset men där måste ju vara ventlation. Avdunstningen motsvarar ändå mycket sprayande… om man ska hålla luftfuktigheten hyfsad. En annan lösning vore bekväm.

Min Smithi kröp in i sin krukhalva för första gången på riktigt länge så jag hoppas på ett öms innom dom närmaste dagarna.
Sist ömsade hon på nyårsnatten. :-)
Jag har ett år kvar av mina studier så jag ska nog komma på ett sätt att hålla luftfuktigheten på drygt 80%, men tack för tipsen.
Sen tror jag att Smithin är jämnare i sitt temperament är Rosean av vad jag hört.
Fast båda är väldigt trevliga och fina spindlar. :-)

#9 Håller tummarna för det där ömsandet nudå 
Jaha, Smithin är jämnare… kanske den är favorit nudå.
#8, #9 Joo, jag såg ju det… Vansinnigt snygg! Jättevacker! Är tyvärr inte riktigt i läge att köpa precis nu… det grämer mig att jag nog missar henne.
Jag håller på och mixtrar med en läckande, blivande grodburk som måste i ordning först + några akvarier. Det är lite mycket just nu…
Tackar för tipset!

#12 Falskt alarm. Hon var var inne och undersökte vad det var för konstig håla så hon kröp ut igen efter ett antal timmar då hon tittat klart där inne.
Hon är så pass stor nu så nästa öms lär väl dröja ett bra tag till är jag rädd.
Nu ligger hon utanför och spanar in sitt fina terrarium och tycker att husse är det bästa som finns. :-)
Väldigt snygg spindel du har Trollhassel, hur stor är hon?
Min är 15cm BS och kroppen 6cm.

#13 Hon är nog något sådant också. Har inte mätt henne på ett tag. 
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
något att tänka på, Brachypelmor sparkar hår och det kan irritera rejält om man får det på sig.
#15 Jo, det har jag ju funderat på och det inget jag särskilt gärna vill vara med om… men det gör väl alla såna håriga spindlar om jag har förstått det rätt… men smithi och rosea är mindre benägna att göra det… lr?

#16 Min Smithi har bara sparkat hår en gång och det var mot en syrsa precis innan öms.
Sedan dess har hon aldrig sparkat oavsätt vad som hönder.
Det är väl lite olika också från individ till individ antar jag.
den på bilden finns inte mer och det var en juvenil. 
#16 Låter ju som en jättetrevlig spindel! Om man kunde få fatt i en så´n lugn… Hur bor den? Kan man påverka dem på något sätt. Se till att det är megalugnt eller ska den vara van att allt inte är helt stilla jämt?
#18, #19 Fint djur! Tråkigt att det är borta.
Jag är lite avig till de där håren - de är små och fastnar och är besvärliga att handskas med… Mina kaktusar ska ha stora taggar så att jag kan se dem och foderdjuren ska vara så stora att jag kan hantera dem - syrsbäbisar är som kladdiga baciller som fastnar överallt på händerna… usch. De där håren verkar vara en kombination av riktigt fina kaktustaggar och syrsbäbisar.
…men det är ett tag till jag kan ta hem en spindel så jag hinner läsa på och orientera mig. Rätt vad det är så blir det läge och så dyker det upp en snällt litet djur som jag låter bli skrämma och så går det alldeles utmärkt. 

#20 Jag har min i ett terrarium som är 60x37x34 LxDxH
Och hon verkar stortrivas och nyttjar sin yta väl, hon lägger sig lite här o där.
Smithin ligger ju inte och lurar i sin håla hela tiden så jag tycker att det funkar bra med en lite större boyta.
Men 30x30x30 funkar väl lika bra skulle jag tippa.
Megalugnt skulle jag väl inte säga att det är hela tiden, tar ut henne ibland för att hon ska vara "van" vid det, kanske en gång i månaden eller så.
Men som sagt så tror jag att humöret kan variera mellan olika individer.
#21 Ok. Tnx
. Jag noterar och lägger till min faktasamling!
När det blir spindel så ska den få lite mer yta… jag tycker att 30 i kub ser väldigt lite ut.

Btw, fick ett spindelhår från smithin i ögat för några veckor sedan. Inte kul! Har fortfarande en stor röd prick på ögonvitan. 
Med Vänliga hälsningar

#22 För mig som änsålänge bara har en så funkar det ju, lite skillnad om man har ett gäng då kanske man behöver gå ner i storlek för att få plats med allt.
Spindlar som bara sitter i sin håla och ugglar klarar sig nog bättre på små ytor antar jag.
#23 Ajdå…..jag är inte avundsjuk på dig.
#23 Läskigt. Fy, vad jobbigt! Det är precis det där jag inte vill vara med om.
#24 Jo, jag tänker mig att man kan bli lite av en samlare. Jag har fiskar… och om jag hade tiden och platsen så skulle jag ha hemmet fullt av akvarier för att kunna husera alla arter och biotoper jag vill ha. Det blir nog samma sak med spindlar… de kanske är lättare att ha många av…hm… detta kan sluta vart som helst 
Nog samlar man men sen börjar man speciallisera sig, hade en blandad samling i början men nu är jag på väg mot trädlevande, kommer att behålla några marklevande spindlar som jag gillar mer än dom andra, kommer även att försöka få fatt på lite udda spindlar också.

Hehe jag är en typisk samlare. Fyyy var mycket djur jag haft och min sambo har haft 250 fågelspindlar, 40 ormar + en hel del annat samtidigt. Då är det knappt roligt. Allt man gör om dagarna är att mata och vattna allt.
Med Vänliga hälsningar