Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettoff-topic-annat
Läst 2518 ggr
[PixelMollan]
0

Eremitkräfta

Hejsan

Någon som har eremitkräftor här? :)

Mvh Malin

AndreasS
0

Om jag inte missminner mig så tror jag att Vattnadal har en erimitkräfta i sitt saltvattensakvarium.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[PixelMollan]
0

Okej :)
Men då går den inte på land?

AndreasS
0

Jag citerar mitt eget inlägg "så tror jag att Vattnadal har en erimitkräfta" Det kan vara nån sorts havskräfta vet inte säkert eftersom jag inte är så hemma på kräftdjur.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[PixelMollan]
0

jaja jag förstod. tackar

Vattnadal
0

Helt rätt, har en hel hög med eremiter i saltvattensakvarierna. Har ett pytte på 20 L nu oxå, för att testa om det går! Där bor en eremit som är aningen större än en ärta!

Dessa är helt vettenlevande, och bor i saltvatten.

Sen finns det landlevande som ska ha tillgång till vatten.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[PixelMollan]
0

Jo precis. Jag har en landlevande :)

MoaL
0

Oj, en gammal tråd om eremiter. :) Jag återaktiverar tråden igen, haha. :P

Jag har tio landlevande eremitkräftor som är hur underbara som helst. :) Två Coenobita compressus, två C. clypeatus, fyra C. brevimanus och två C. rugosus. 
Alla mina C. brevimanus är nere för ömsning nu, och mina två C. rugosus har grävt ned sig för att stressa av, och kommer upp lite då och då för att äta och dricka. :)

Tyvärr finns det väldigt lite information på svenska som inte är felaktig - så också i länken ovan. Skulle jag hålla eremitkräftor så som det står där, så skulle de dö, eftersom de för det första inte skulle ha någon möjlighet att ömsa. De skulle heller inte ha något saltvatten - vilket de behöver för att överleva och må bra. Dessutom är ett utrymme på 10 liter alldeles på tok för litet. Det är alltså ett akvarium på 20x20x25, och i det skulle jag inte ens stoppa en dvärghamster i. Man rymmer ingenting i ett sådant litet akvarium - inte ens sådant som man måste ha för att eremitkräftan ska kunna överleva.

Minst att ha till två eremitkräftor är 60x30x30 - aldrig något mindre, tvärtom, hellre större.
Därefter ska de ha ett 15 cm djupt lager fuktad fin sand i hela akvariumet, som de kan gräva ned sig i för att ömsa, vilket de gör minst en gång var 18:e månad, men oftast minst en-två gånger om året - ibland oftare. Det ska ha två vattenskålar, den ena med sötvatten och den andra med saltvatten, som helst ska vara så djupa att eremiterna kan bli helt övertäckta av vatten - men det är jätteviktigt att de kan ta sig upp ur vattnet eftersom de annars drunknar.
Man ska ha kring 75-80% luftfuktighet, och cirka 25 grader varmt.
Får eremitkräftorna inte ömsa så blir de sega, orkeslösa och stela - och till slut dör de, precis som spindlar, skorpioner och alla andra leddjur som måste ömsa för att växa. Det är ingenting de kan undvika att göra, blir de hindrade, störda eller har otur så dör de.

Jag har själv skrivit två artiklar om landlevande eremitkräftor, där den ena artikeln handlar om just ömsning:
Den landlevande eremitkräftan
Eremitkräftor - Ömsning

Dessa artiklar skrev jag naturligtvis just eftersom jag inte har hittat någon korrekt information på svenska.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
0

#8 Nu råkar jag veta att TS haft eremitkräftor, men inte har det längre :) Men intressant läsning ändå! Vet du vad, du borde ta en av dina artiklar du skrivit på zoonen och skicka in dem här också :)

MoaL
0

Jag tänkte att det kanske fanns fler eller några nya som har skaffat eremiter också. ;)

Ja. kanske.. Ska kolla upp vem man ska skicka till.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Kamillah]
0

#10 Ja precis, därför jag sa att du borde skicka in en artikel aå fler får den här kunskapen :D