Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
Läst 1325 ggr
Schnigel
0

Majsorm ömsar igen??

Hej har nyligen fått en majsorm som är 3 år, ca 120 cm. När vi fick han var han på väg att ömsa, det gick rätt dåligt och vi var tvugna att hjälpa han på traven. Och det var ca 2,5 -3,5 veckor sedan. Upptäckte ikväll att han hade fått blågråa ögon och gråare kropp igen. Dessutom att han har hållt sig undan ett par dagar. Kan det vara någon slags "nödömsning" för att det gick dåligt sist? Vi har matat han 3 gånger sen vi fick han, och sist fick han 2 riktigt stora möss. Min sambo tycker han har blivit lite "rundare" kan det ha något med det att göra att han växt till sig och därför behöver ömsa?

Schnigel
0

Ska dessutom mata han om ett par dagar, ska man vänta med det då tills han är klar? Matar med dött foder.

Schnigel
0

Märkte en annan grej att vitaminerna & mineral tillskotten vi fick med av den förra ägaren, egentligen var för växtätande djur. Är det jätte dåligt?

AndreasS
0

Har ormen gått in i öms ska du inte mata den utan vänta tills efter öms.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Schnigel
0

OK tack

[kobbeuffe]
0

Ormarnas ömscykel är nog lite av ett mysterium, ibland tycker man inte dom gör annat och sen kan det ta jättelänge mellan ömningarna mitt i allt. Det är ingenting att oroa sig över. Däremot brukar en "trasig" ömsning tyda på för låg luftfuktighet. Fukta lite extra under ömsningsperioden om du känner att ormen har problem, eller bada ormen i en balja lagom varmt vatten.

Schnigel
0

Ok hade fått för mig att de skulle göra det va 3-4 månad :p Har sett till att hålla terrariet jätte fuktigt den här gången, mer än 80 %.  Och ställt in en fuktlåda. Har läst att man inte ska handskas med dem när de är påväg att ömsa för då kan deras hud spricka och då kan det gå dåligt, ska jag ta upp han ändå och bada? gjorde det "misstaget" förra gången. Tack för ditt svar föresten!

[kobbeuffe]
0

Nej med en sådan fuktighet ska du inte behöva bada honom.

Schnigel
0

Okej bra!