fel eller rätt?

Om jag fattade rätt så matar du alltså var 3:e vecka? Med vad? Hur gamal/stor är ormen?
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
det e flera st boer den lilla som jag har tagit hand o ger hag 3 st mellan stora natalråtter och dem stora boerna på 180 ger jag 3 st stora tamråtter

Ge ormarna möjlighet att hinna bajsa mellan matningarna. De stora skulle jag nog ge mat lite mer sällan. Kan de kanske klara sig på 2 råttor? Det finns nackdelar med att trycka i ormara så mycket mat det går. Enlikt mina erfarenheter mår de bättre av att få lite mindre att äta. Huvudsaken är väl dock att de hinner smälta maten och bajsa innan du matar dem igen.
Med Vänliga hälsningar
ja men jag ser alltid till att den har gort av sig annars så ger jag inte

Ja, det är ju huvudsaken. Jag skulle dock som sakt mata de större ormarna lite mer sällan.
Med Vänliga hälsningar
okey ska tänka på de
#0 Jag tycker att det är alldeles för vanligt att folk hänger upp matningen efter klocka och kalender.
Jag har visserligen inte Boa constrictor längre, men det spelar inte så stor roll vilken slags orm man pratar om i såna här frågor.
Variation är nyckelordet. Variera allt; tidsintervallet, matmängden, och fodervalet om möjligt.
Att mata jättemycket på en gång med långa intervall är lika tokigt som att mata pyttelite ofta. Lagom mycket men ändå i varierande mängd med mellan 1 och 4 veckors intervall beroende på hur stor ormen är och i vilket skick den är.
Man bör tänka på att ormars metabolism är helt olik däggdjurs. Ormar använder över 90 % av födan för tillväxt och 0 % för att upprätthålla kroppsvärmen.
Hos däggdjur används omkring 90 % av födan för att upprätthålla kroppstemperaturen och bara cirka 5 % för tillväxt.
En annan sak att tänka på är att i stort sett alla ormar i fångenskap är övermatade och det förstår man snabbt om man jämför ormar i olika åldrar i terrarium med motsvarande vilda exemplar.
Undersökningar har visat att de flesta vilda ormar i den tempererade klimatzonen bara hittar mat 2 till 4 gånger per år.
För en Boa constrictor, som lever i den tropiska klimatzonen skulle det i så fall bli det dubbla, 4 till 8 gånger per år.
Ytterst skulle jag inte stirra mig blind vare sig på tidsintervallet eller bytesmängden, utan istället titta på ormens kroppskonstitution.
En Boa constrictor ska vara som ett formbröd i genomskärning, liksom fyrkantig. Om den blir rund är den alldeles för fet. Om skinnet veckas på längden är den alldeles för mager.
OT: En annan grej - Boer är ett sydafrikanskt folk, boa i plural skrivs boor.
Eeh de där sydafrikanerna,,, funkar dom också i terrarium.
#8 Aggressiva jäklar, går rakt igenom glas 
okey tack för svar #7
men de de va han som tarhand om reptilerna på ölandsdjurpark som sa de till mig men men