Gå i Ide
Hej allihopa.
Grejen är det att min familj köpte en skäggis när jag var liten som nu är ca 9 år mer eller mindre.
Jag har börjat läsa lite på sajten om vad ni brukar ge för mat och så och tro inte att jag inte sköter min ödla bra för det gör jag verkligen och jag vet vad de äter och jag vet att jag gör rätt.
Men sedan läste jag att ödlor går i ide, jag har aldrig läst det förut och fick inte den info:n när jag köpte och har heller inte sett något om det.
Ni kanske tycker jag är hur knasig som helst om vi inte kollat upp allt innan men jag var liten och mina föräldrar har ju sjävklart varit med på köpet och vi har läst väldigt mycket innan.
Så jag vill inte ha kommentarer om något som har med påläsning att göra för det vet jag själv och det är inte det som är problemet.
Problemet är att jag nu läst ganska mycket om Ide men har fortfarande funderingar om hur detta ska gå till.
Snällt om någon kunnig kan berätta steg för steg och berätta viktiga saker ang det.
Kan ju också berätta lite att min ödla äter några gånger i veckan och då flera maskar, men hon vill inte äta varje dag.
Hon får fräsht och nytt vatten och har skugga och sol.
Hon väger ca 500-600 gram och när vi var i djuraffären sa de att hon var en tjockis och de verkades väl tycka att hon borde banta men hon äter inte så mycket.
Hon äter maskar och jag vet att det är väldigt fettigt och sedan får hon sallad och morötter och grönsaker.
Skulle gärna vilja ha mer tips på mer varierad kost samt hur mycket era skäggisar äter och gillar samt vad som är farligt, jag är väldigt försiktig med vad jag ger och har hört att gurka är farligt, är det sant?
Vad är normalt hur ofta de bajsar?
Ingen aning hur ofta hon gör det men inte varje vecka tror jag ändå.
Kom ihåg att inga negativa kommentarer vill jag ha, om ni tycker jag är dålig djurägare får ni skriva det via pm, för här vill jag ha kunniga och trevliga svar.
Tack på förhand :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Hej,
En reptil går i dvala som det heter vilket de oftast gör vintertid.
Huvudfödan ska inte bestå av mask, du skriver inte vad för mask du ger. Är det zophobas den får så blir dom tjocka av dom då de består av mycke fett. Jag skulle råda dig till att ge det som typ lördagsgodis och att ge syrsor istället. När skäggisar blir äldre så kan man överge den animaliska födan, dvs. larvet, syrson mm. och bara ge den vegitariskt. Vegitarisk föda ska den ha fri tillgång till varje dag.
Har skrivit en artikel med det som jag gav min skäggis som jag hade. Artikeln hittar du här.
Sen har du en artikel om skäggagamen här på sajten vilken tar upp det man behöver veta om så man tar hand om sin vän på bästa sätt. artikeln är skriven Vattnadal som bl.a är medlem här på sajten. artikeln hittar du här. I den artikeln står det även om dvalning.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Köp boken "Skäggagam" av Sofia Cirverius. Den tar upp alla dina funderingar. Det finns en mycket detaljerad matlista både sånt som går att köpa i affären, sådant man kan plocka ute och sådant man kan odla själv. Det beskriver även i detalj hur man ska gå tillväga för att dvala dem.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163164507&shopperid=8B0C819E230042A2B7874411129CE5C6
Författaren har även en hemsida där hon tagit upp väldigt mycket bra saker om hur man tar hand om skäggagamer. Det står dock inte lika mycket där som i boken.

Tack så mycket :)
1# Hehe ja det är det och det gillar hon ^^ men hon älskar att jaga syrsorna så det får väl bli det då.
Hur ofta bör de bajsa?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!