Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: terrarieteknik
Läst 6549 ggr
[iurochskur]
0

Bygga terrarie själv?

Jag funderar starkt på att knåpa ihop ett eget terrarie eftersom vi faktiskt inte hittar ett stort och rymligt i närheten och vi får inte in ett stort nog i bilen. Så jag undrar lite över hur det är möjligt att bygga ett alladeles eget samt vart man kan vända sig för att hitta lämpligt glas. Är det glasmästeri som gäller då?

Tar gärna emot tips och råd.

AndreasS
0

Terrarieritningar finns det säkert gott om på internet ocm man söker.

När det gäller glas så skulle jag rekomendera det lokala glasmästerit. Dom kan nog hjälpa dig med det du behöver, glas och glaslister.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Nooon2
0

Terrarium till vaddå? Ska det vara särdeles stort kan trä vara lättare att arbeta med. Billigare också. Fukt kombinerat med trä kan vara lite knepigt. Är det bara lite fukt går det bra om man gör ett noggrannt arbete.
Kul projekt! Du kan tänka ut kluriga lösningar och få det precis som du vill! Glad

[iurochskur]
0

#1 Tackar! då ska jag kolla med dom här i trakten.

#2 Majsorm. Kanske ett helglasat terrarie då?

Nooon2
0

#3 - men den ska väl inte ha så fuktigt? Trä tror jag skulle gå bra… men visst - glas är praktiskt - det är ju tåligare - när man vill decinficera t.ex. Å andra sidan är det tungt och som sagt dyrt.

AndreasS
0

#3 Det bör funka med 4mm akvarieglas till skjutdörrar framtill.

Till majsorm funkar det utmärkt med ett terrarie i trä.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[iurochskur]
0

#4 tack för rådet.

AndreasS
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett som jag hade till min majsorm. Byggt i trä med glasdörrar.

[iurochskur]
0

#7 Tackar för bra exempel bild.

Nooon2
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill ju gärna visa min lösning oxå då… Flört
Glasdörren i botten hittade jag i fyndlådan på Ikea - släpper ingen värmen från värmemattan. Ventilation längs med hela framkanten och genom nättaket. Den stora lådan uppepå rymmer lysrör och spotlights.

[kobbeuffe]
0

Då kan ju jag länka till mitt bygge till den som missat det.

Du hittar det här.