Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 4036 ggr
[isdrakee]
0

Flera skäggagamer tillsammans?

Jag får ingen klarhet i det här att hålla flera skäggagamer tillsammans. Jag vet att dom inte har något behov av en kompis, men jag har sett massor av exempel där dom kan acceptera varandra.

Min uppfattning om att hålla flera är att två honor kan fungera, hona/hane kan fungera periodvis men att man kan behöva separera om hanen stressar för mycket men att flera hanar aldrig ska bo ihop.

Nu har jag suttit och läst lite på ett Amerikanskt forum där alla påstår att det är jätte dåligt att hålla dem tillsammans. Att det bara kommer att sluta med att dom skadar varandra och i värsta fall tar död på varandra. MEN nu har ju jänkarna väldigt små terrarium också, och då är det kanske inte så konstigt att dom bråkar? Dom ligger på den nivån att Ifall någon kommer upp i L80s mått så blir jag förvånad… tyvärr.

Min uppfattning från svenska forum är däremot att det ofta fungerar bra med flera skäggisar (ifall man har ett bra upplägg (stort terrarium flera solplatser osv) men inte alltid.

Är det någon som är lite mer insatt i detta eller som har egen erfarenhet?

Vattnadal
0

Min hane har bott ensam ett år nu, sen hans fru dog. De flyttade ihop när hon var tillräckligt stor, och bodde fredligt tillsammans till hon dog, 10 år ca.

Hon lade ägg en gång, sen fick hon nog, och lät honom aldrig para sig mer. Så fort han försökte slog hon bakåt på honom med ett framben, och då slutade han upp med "dumheterna".

2 gånger försökte jag ha andra honor med dem. Första gången gick det inte så bra, för den honan var lite efterbliven i det mesta, pga kalkbrist hos tidigare ägare. Hon hade svårt att bara träffa grönsakerna i skålen, larver fick hon handmatas med. Hon blev lite utmobbad, och fick flytta.

En annan frisk hona flyttade in, men då blev min gamla tös mobbad, så den nya såldes vidare. 2 honor borde kunna fungera, om kemin stämmer.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

RosaKiwi
0

Min kusin hade en hane och en hon tillsammans, det funkade sådär… där emot en väns granne har 5 st som bor ihop :O

Jag tror att allt beror på hur stoprt terrarium man har.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

[Catteklina]
0

Jag hade två syskon-honor tillsammans och det gick hur bra som helst tills den ena dog av ålderdom efter ca: 10 år ihop.

-C

GandalfSkagg
0

Jag har en hane och en hona (syskon) som bott ihop i 8år och det finns inget tecken på att det är ett problem. Dem sköter sig jättebra tillsammans, sover bredvid tillsammans och delar matskål fast dem har 2. Ingen av dem har visat något tecken på aggression, irritation eller revirbeteende på något sätt. Går man på Amerikanska forum så blir dem helt tokiga om man har dem tillsammans. Haft sådana diskussioner med dem men dem vill absolut inte ta in att det faktiskt kan fungera.

Draken
0

Tråden är jättegammal. Så jag tror inte TS är aktiv på siten längre.

2 Skäggagamer bör inte bo tillsammans, rätt vad det är slår det runt och det blir bråk och troligtvis stora skador.

Är den ena större än den andra så kan den större lika väl äta upp den mindre.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis