Vill hon gå i ide?
I mitt terrarium hade jag en handuk som annars inte brukar vara där men då nu när jag kollade in i terrariet så såg jag inte henne men efter ett tag såg jag att hon gömt sig under handuken.
Hon verkade trött så jag tänkte vill hon gå i ide? (glömt vad det igentligen heter)
Eller visar hon att hon är gammal och ska dö?
Hon är ju ca 8 år och bara hon ligger och sover kan man tro att hon aldig vaknar igen, jag vill verkligen ha kvar henne så länge som möjligt för hon är en del av familjen.
Om hon nu vill gå i ide, är det inte konstigt under sommaren?
Hon har aldrig gått i ide förut, hur ska jag få henne gå i ide i så fall?
Då äter de väl ingen mat, torkar de inte ut?
Släcker man bara ner terrariet eller?
Berätta gärna steg för steg om hur man går i ide även om det inte är dags nu.
Jag har funderat på det väldigt länge men har inte fått något vidare bra svar på den frågan tyvärr.
Tack i förhand :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Med rätt skötsel är åtta år inte så mycket för en skäggis. Jag har svårt att tro att hon vill dvala nu på sommaren pga det är varmare och ljusare.
Hur är temperaturen i terreariumet? Det kan kanske vara för varmt så hon försöker gömma sig undan värmen. Nu när det är varmare ute så blir det också varmare in terrariumen, dom inställningarna som var bra i vintras lär inte fungera nu. Så att se över värmen och eventuellt ändra det om det behövs kanske hjälper.
Angående hur man kan tillväga för att dvala dem så har jag hänvisat dig till bra beskrivningar i en av dina andra trådar.

1# Okej, glömde helt bort den tråden men ska då leta efter den.
Ja de lever ca 8-10 har jag läst men hon är 8-10 år någonting :)
Temperaturen är svalare nu då jag släckte ner värmelampan. Hon ligger som ett U med svansen.
Jag brukar även spruta på henne vatten med blomspruta vilket hon älskar.
Hon äter inte så mycket, 2/3 gånger i veckan och det är ju lite. (maskar då alltså) men hon får mycket sallad.
Rest in peace Valkyrie!
#2 Men vad låg temperaturgradienten på innan du släckte ner? Hur varmt var det på kalla respektive varma sidan? Hur varm var solplatsen? Vad har du för luftfuktighet i terrariumet?
Skäggagamer blir vanligtvis runt 10 år, men rätt skötsel kan dom bli upp emot 15. Men i naturen kan dom till och med bli älre än 20. Så din skäggagam är verkligen inte gammal. :)
Vad är det för maskar du pratar om? Zohobas? Vad får hon mer för insekter? Och vad brukar salladen innehålla?

3# det vet jag tyvärr inte riktigt.
Okej vad bra då vet jag :)
Zohobas ja, jag vet att de är feta så jag ska börja ge henne mer sallad nu och syrsor.
Salladen brukar vara olika slags sallader men hon älskar ruccola och sedan äpple, morot och lite olika.
Rest in peace Valkyrie!
3# Jag måste understryka hur viktigt det är att känna till temperaturen i terrariumet. Det är jätte viktigt för din ödlas välbefinnande. Dom är i behov omgivningen för att kunna reglera sin kroppstemperatur.
Nu gissar du ju bara att det är för varmt. Du vinner inget på att gissa dig fram, du måste VETA temperaturerna innan du åtgärdar något. Imorgon tycker jag du tänder allt som vanligt och så tar du temperaturen på hela terrariumet när det är uppvärmt. Som sagt, kalla sidan, varma sidan och solplatsen. Känner du till vilka temperaturer du ska eftersträva att ha i terrariumet?
Ifall du inte har en laser-termometer (en termometer som man riktar mot föremålet och får temperaturen direkt) utan bara en vanlig så kommer det ta sin lilla tid att ta tempen. Men det måste göras och kontrolleras ofta, gärna flera gånger i veckan.
Syrsor eller kackerlackor är bra gundmat för skäggisar satsa på det istället för maskar. Maskar kan ges lite då och då.
Detaljerade matlistor vad gäller grönsaker kan du hitta på dessa sidorna:

Tack, det var mycket varmare än vad de brukade vara så jag släckte ner en lampa.
Såklart jag tänder som vanligt igen imorgon.
Hur mycket ska tempen vara ungefär?
Rest in peace Valkyrie!
Hmm, jag vill inte verka stygg eller så men jag vill bara påpeka vikten av att ta reda på skötsel och klimat innan man skaffar djuret i fråga. Som sagt tidigare så med rätt skötsel mår djuret bra och lever länge. Det är som det galma ordspråket. "För mycket eller för lite skämmer allt"
Hos Roslagstulls djurklinik kan du läsa jättebra skötselråd till din skäggis. Lycka till.

7# Ang att kolla upp innan köp så står det i en annan tråd och jag har förklarat det flera gånger.
Du får pm:a om du undrar.
Tack det ska jag läsa =)
Rest in peace Valkyrie!
Jag vet inte vad jag skulle undra över, och det var inte riktat mot dig utan bara ett påstående i största allmänhet. För ett faktum kvarstår att det finns många som gör fel i den frågan.

9# Jag förstår :)
Mamma & Pappa köpte Ida till mig när jag var liten och läste på mycket om det då.
Ida äter inte så mycket så hon äter några gånger i veckan, inte varje dag.
Badar och duschar henne så hon får i sig vatten ganska ofta och på sommaren brukar vi vara ute i gräset och hon äter lite =)
Hur stort ska terrariet minst vara?
Vi köptei från uppfödaren och det fungerar bra tycker jag men vill bara kolla så det inte är för litet.
Rest in peace Valkyrie!
Terrariet för en skäggagam ska vara minst (0,9 kvadratmeter) 160x70x70cm enligt Jordbruksverket, men gärna större.
En skäggagam ska ha tillgång till vegitarisk föda varje dag oavsett om den äter eller inte.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

11# Okej…
Hon har fri tillgång såklart men hon äter inte.
Rest in peace Valkyrie!