knoblochiungar …
Idag kläcktes äggen från mina Chihuahua bergskungssnokar (Lampropeltis pyromelana knoblochi), redan efter 55 dygn trots att kläckaren varit inställd på 27,5 grader.
De här ormarna är inga enkla rackare att ha att göra med. Jag hade sju individer från början, det skulle vara 3.4, men det visade sig så småningom vara 6.1, så jag sålde bort 5 vuxna hanar.
Jag har fått kull efter mitt par tre år i följd nu. Första året, 2008, blev det fyra ungar ur fyra ägg. Två ungar gick till USA, men bara en av dem kom igång med maten. Två sparade jag, men även av de två var det bara en som ville äta.
Två ungar från 2008 finns alltså kvar och funkar fint. En bor i USA och den andra blev jag tvungen att sälja eftersom det gick ännu sämre 2009.
Det blev fyra ägg även 2009, varav tre kläcktes, men samtliga ungar vägrade äta och vid ett försök med kort vintervila för att få igång dem, dog alla tre. Eftersom jag hade lovat bort en unge, blev jag alltså tvungen att erbjuda den sparade ungen från 2008 istället..
I år blev det fem ägg och av dessa kläcktes tre. Två ungar är perfekta, men den tredje har ryggradsfel. Nu hoppas jag att de ska komma igång att äta efter första ömsning som brukar ske efter tio dagar.
Har jag tur nu så är resultatet efter 3 års avelsarbete fyra ungar. Har jag otur är resultatet två fungerande djur av tre års avelsarbete.
När de väl är igång är de hur lätta som helst att ha ,och tur är väl det.

Hehe, ja.. tur en inte håller på med reptiler för ekonomin skull!!
Lycka till med de små!