Mår vattenagamen bra?
Hej!
Har två olika fråger om vattenagamen =)
För några månader sen hämtade jag en vattenagams hona i Malmö för att min hane skulle få lite sällskap. När jag hämtade henne sa förra ägaren att hon varit sjuk i något tidigare ( minns ej vad det heter tror inte det var MBD, men hon gick på antibiotika då ).
Nu har hon varit hos mig i några månader och hon har lärt sig att äta syrsor (med mycket kalk och vitaminer). Innan ville hon bara äta zoophobas då hon bara fick det hos den förra ägaren. Hon har några slags "skinränder" på ryggen, blir det så efter felaktig kost? Hur farligt är det att endast mata med zoophobas?
Som sagt, nu äter hon jätte bra, har möjlighet att hoppa ut från terrariet någon gång på dagen, har en kompis som älskar henne ( som hon själv kan bli störd på ) och får massa kärlek från mig. :) Oroar mig mest för att hon sover väldigt mycket.
Har som rutin att släcka de vanliga lysrören och endast ha UV-ljuset på mellan 21-22 (uv-ljuset är på hela dagen). Innan bruka hon göra sig klar för att sova under denna tiden. Men nu kan hon gå och lägga sig mitt pådagen eller vid 19.00 tiden. Är det något som är fel på henne? Hanen är uppe tills jag släcker sista lampan och han är den som är vaken först, medans honan sover.
Det blev lite långt men nu kanske ni kan hjälpa mig bättre. =)

Är du orolig och misstänker att ödlan är sjuk så är mitt råd att ta henne till en reptilkunnig veterinär. OMG.