Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ormar
Läst 4568 ggr
Schnigel
0

Skaffa en till majsorm?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag och min sambo funderar på att skaffa en till majsorm till hösten, och har nu lite frågor. För nuvarande så har vi en hane (enligt förra ägaren) men ska nog kolla upp på något sätt om han är det. Han är ca 130 cm och ca 3 år gammal. Så mina frågor är:
1. Räcker ett terrarium som är längd 140, djup 60 och höjd 70, till två majsormar?
2. Hur gammal/stor måste den nya majsormen vara för att de ska kunna vistas i samma terrarium?
3. Kan hanar vara tillsammans?
4. Om man skaffar en hona vilket är våra planer, parar dem sig när som helst och kanske flera gånger eller är det bara vid vissa speciella tillfällen på året?
5. Brukar det hända att majsormar inte går ihop?
6. Jag har hört nånstans att när ormar parar sig så kan honan behålla sperman för att senare kunna lägga fler ägg, alltså flera omgångar. Är det sant?
7. Hur kan man kolla upp könet på sin majsorm?
8. Vad har du för erfarenhet av det hela att ha två olik-könade majsormar ihop? Och är det något mer jag bör veta? Tungan ute

Lite många frågor kanske, men skulle bli glad om jag fick svar på alla. Oskyldig

mandariiin
0

1. Räcker ett terrarium som är längd 140, djup 60 och höjd 70, till två majsormar?
Hellst så skulle dom få lite större, då det är i minsta laget för två majsormar.

2. Hur gammal/stor måste den nya majsormen vara för att de ska kunna vistas i samma terrarium?
Jag har blandade majsormar från 1år till 11år. så åldern spelar inte någon större roll.

Det går utmärkt om det är tillräckligt stor yta så dom har varsin plats att gömma sej på.

4. Om man skaffar en hona vilket är våra planer, parar dem sig när som helst och kanske flera gånger eller är det bara vid vissa speciella tillfällen på året?
Oftast sker parning under våren efter att dom vaknat ur dvalan. Vissa ormar parar sej endast om dom är dvalade, andra kan göra det utan att bli dvalade.**

5. Brukar det hända att majsormar inte går ihop?**
Just majsormar är ingen agrisiv art, så det händer väldigt sällan att det inte funkar.**

6. Jag har hört nånstans att när ormar parar sig så kan honan behålla sperman för att senare kunna lägga fler ägg, alltså flera omgångar. Är det sant?**
Detta kan jag tyvärr inte svara på då jag aldrig har hört detta.**

Det finns flera olika sätt. Säkrast svar får du genom pulpering har jag för mej att det heter. Detta är inget du ska göra själv om du inte är säker på vad du gör då du kan riskera att skada ormen.

8. Vad har du för erfarenhet av det hela att ha två olik-könade majsormar ihop? Och är det något mer jag bör veta?
**Jag har 6 majsormar ihop i blandade kön och åldrar. Både förra året och i år har jag fått ägg utan att dvala. Förra året var det bara en orm som klarade sej, då kullen inte verkade vara frisk. I år så valde jag att inte behålla äggen då det är svårt att bli av med majsormar. Om du inte är intresserad utav att avla på ormarna så skulle jag nog rekommendera att skaffa samma kön. Det gör ingen skillnad hur dom beter sej mot varandra, och vi människor märker inte skillnad i beteende oavsett kön.

Saga85
0

Angående sparad sperma - jag har för mig att de arter som kan göra detta endast sparar den för ett tillfälle. Dvs att det kan gå rätt så lång tid från parning tills befruktning, men inte att de ransonerar sperman för fler befruktningar.

Väntar på att någon mer insatt ska komma in och rätta mig eller stryka det jag säger. Hur det står till med just majsormar vet jag dock ej.

Trollhassel
0

#2 Är ganska säker på att det stämmer.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

www-Cornsnakes-se
0

Ja i storleksmässingt räcker det terrariumet till två fullvuxna majsormar.

Se till att ha flera krypin,då majsormar inte är ormar som gärna lever ihopa med andra så vill dom gärna ha minst vars en bohåla.

Om man ska låta ormar bo ihopa så ska dom alltid ha samma storlek när man sätter ihopa dom.

Ja,två hanar kan vara tillsammans,det är sällan några problem.

Dom parar sig oftas med en gång och vilken tid på året spelar inte majsormar nån roll.Även helt för små honor kan bli parade och det slutar med att dom lägger en kull ägg helt förtidigt och oftast dör av sviterna.

Så en hona ska aldrig utsättas för parning förren hon väger minst 300 gram.

5. Brukar det hända att majsormar inte går ihop?

Majsormar bråkar aldrig med varandra,men det är som är väldigt vanligt när man har majsormar boende med andra är att dom stressar varandra som i sin tur gör att dom äter sämre och kan i många fall sluta med döden.

Jag förespråkar alltid att man ska ha sina majsormar boendes en och en,och enbart sättas ihopa om man ska utföra nån parning.

6. Jag har hört nånstans att när ormar parar sig så kan honan behålla sperman för att senare kunna lägga fler ägg, alltså flera omgångar. Är det sant?

Ja,det är sant,en hona kan bli parad den ena året och spara t om sperman till året därpå och då lägga en ny kull med befrukade ägg.

Bästa är att man ber nån kunnig uppfödare kolla könet om man inte har köpt sin majsorm ifrån en uppfödare där man fått med ett intyg som visar vilket kön ormen har.

8. Vad har du för erfarenhet av det hela att ha två olik-könade majsormar ihop? Och är det något mer jag bör veta?

Jag har runt ett 50-60 majsormar och alla mina majsormar bor en och en,och sätts enbart ihopa för parning.

Jag vill inte utsätta nån av mina ormar för onödig stress och att dom parar sig i tid och otid.

Att ha två vuxna hanar boende ihopa är det enda jag kan tycka är okej,för dom brukar oftast inte ta direkt skada av att bo ihopa med varandra.

Kolla in min hemsida:

www.cornsnakes.se

Schnigel
0

Hej igen, tack för alla svar! Har varit lite seg på att svara. Vi har funderat lite nu och ska nog skaffa två honor, då det är två morpher vi vill ha tillsammans, och kanske en till hane. Så får vi se om vi ska försöka födda upp ett par.

Undrar två grejer till,

1.Kan honor vara tillsammans?

2. Kan "bebis" majsormar vara tillsammans?

Bunn
0

1.Kan honor vara tillsammans?

Ja, men alla ormar mår bäst av att bo ensamma.

2. Kan "bebis" majsormar vara tillsammans?

Majsjuveniler, dvs. majsormsungar, kan bo ihop, men inget jag rekomenderar då ormar mår bäst av att bo ensamma. Honan lägger ett flertal ägg och då äggen kläcks kryper lika många ungar ut.

Schnigel
0

Okej tack ^^