Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettterrarieteknik
Läst 5188 ggr
[kobbeuffe]
0

Bob får nytt Terrarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska hämta ettt nytt terrarium till Bob nu i dagarna. Det han bor i nu är bara 150 brett och ormen är ju runt 2 meter så det håller ju inte. Nya är 3,6m brett och 1,2m högt å djupt men jag ska skala lite på djupet kanske till 80-90cm så det blir ganska avlångt men jag tror det blir bra ändå. Skönt också med det är att det är riktig kioskskena i glasen med hjul och inte de vanligare glidskenorna. Tidigare har det bott en Tigerpyton i det så det blir rengörning och lite ombyggnation i det. En värmeslinga och 3st. värmespottar blir troligen värmekällorna. 1st. 36w UV rör blir belysningen och en hemlagad luftfuktare kommer stå för luftklimatet (om den orkar med volymen)

Bilder kommer givetvis under bygget och resultatet…

Bilden visar hans boende i dag.

[veralera]
0

Ska bli spännande att se:) Vad är det för sorts orm? Bara undrar!:)

[kobbeuffe]
0

Bob är en boa på ca 2 meter. Du ser han nog i bilden anars finns det bilder på honom här

[kobbeuffe]
0

Jag kommer börja nästa vecka på det. Först så ska jag tycärr kapa ner det till 240*120*120 för 360 brett blir lite saftigt i kojan vår Cool

Jag ska även bygga in en badbalja åt honom. Hade tänkt ställa en lämplig balja på golvet och sedan bygga en ram runt den och forma en "kulle" runt den av styrox och husfix. så den enkelt kan tas ur och tvättas.

[kobbeuffe]
0

Köpte en vattanbalja och styrox o bruk idag så nu börjar det ta sig mot byggtid bara det är bra väder nån dag.

[kobbeuffe]
0

Börjat med att tvätta de gamla bitarna innan sågen kom fram.

[kobbeuffe]
0

Nästan klart kapat.

[kobbeuffe]
0

Montering påbörjad

[kobbeuffe]
0

Börjar ta slutlig form. Lite trångt bara att bygga in ett terrarie av den storleken i ett litet  vardagsrum. Måtten blev 240 brett och 120*120 djup & höjd.

[kobbeuffe]
0

Nu ska en massa styrox limmas, sågas, värmas och formas till en kulle med basängen och växter och träd ska planeras. Mer bilder följer.

sissie
0

Ska du bo i terrariet så ormen kan titta på dig?Flört Eller ska du skämma bort boan med en mysig fotölj.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[kobbeuffe]
0

Hehe nej det är sviterna av utrymmesbristen under byggtiden Cool

[kobbeuffe]
0

Påbörjat grott/bad/klipp-bygget

[kobbeuffe]
0

Underifrån. Nu ska det bara formas lite sen ska jag smeta cement runt hela paketet och måla det.

[kobbeuffe]
0

Cement på plats. Lite silicon till sen ska det målas.

I hålet passar en plastbalja perfekt som ska funka som bad (Hoppas jag iaf :) )

[kobbeuffe]
0

Underifrån.

sissie
0

Vilket jobb du lägger ner. Mycket fina bilder. Det är jättekul att få se projektet du håller på med.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[kobbeuffe]
0

Kul att du gillar det. Nu kommer det ligga nere ett par dagar, ska åka och vårrusta våran segelbåt och sen ska jag åka på jobb 2 veckor. Men kanske jag hinner måla lite på Lördag.

AndreasS
0

Kommer bli jätte bra burk.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[kobbeuffe]
0

En och en halv tub silicon på plats och det räckte ändå inte:( ska hämta en tub till att jag får dra de sista strängarna så jag äntligen får börja måla kanske på onsdag eller så.

Sen ska växterna på plats och sanden till torra delen och bark till regndelen och sen ska vi nog försöka starta igång det sakta mak.

Rafflan
0

kommer nog bli jätte snyggt :D

[kobbeuffe]
0

Nu tar det fart igen…

[kobbeuffe]
0

Nu är berget så när som klart. Ska fylla i fridagarna bara när färgen är helt torr.

[kobbeuffe]
0

Uppifrån.

[kobbeuffe]
0

Sol/öken sidan. "Himlen" på bägge sidor ska målas och sen är det dags för inredning.

sissie
0

Ser lovande ut. Trevligt att du lägger ut bilder på bygget.Glad

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

AndreasS
0

Trevligt att du delar med dig av byggandet, ser ut att gå bra för dig. Väntar med spänning på det färdiga resultatet.

Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

[kobbeuffe]
0

Nu är det i princip klart. Bob har flyttat in och lite växter är på plats. Tänkte att han skulle få "bo in sig" lite innan de sista träden och växterna ska dit. Lite bilder såklart, håll till godo.

Ökendelen:

[kobbeuffe]
0

Bob själv:

[kobbeuffe]
0

Regnskogen. Foggerslangen monterad så röken "rinner" ner i vattenbaljan.

AndreasS
0

2 rumare, lyxigt värre Flört

sissie
0

Riktigt tjusigt. Sånt där bygge skulle jag vilja kunna. Tyvärr så kan jag inte såga av ett bräde rakt.Obestämd

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

AndreasS
0

#31 Det kan brägårn fixa åt dig Flört

[kobbeuffe]
0

Det var inte mycket jag behövde såga heller. Det mesta var ju klart redan. Jag bara putsade upp delarna lite och tog bort en sektion av orginalbygget.

Berget bygde jag själv och grenar och växter är ju inte så svårt att få till.

sissie
0

Får väl ge mig på ett projekt om några år.

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg