Första reptil?
Hej!
Jag har nu under en längre tid funderat på att skaffa ett terrarie med en reptil i. Då jag behöver fylla ut min stora lägenhet och även vore skoj att ha ett djur däri känns det intressant att pröva på en reptil, då jag haft många andra arter.
Har tittat på massvis med olika reptiler, men kan inte bestämma mig för någon. Ibland grön vattenagam, leopardgeckos eller skäggagam.
Skulle gärna vilja ha en som kan bli rätt handtam och som man märker personlighet på.
Vilken reptil skulle ni rekomendera?
jag gillar personligen skäggis eller leosar bäst av dem arter du nämde, beror på om du vill ha en större eller mindre ödla ;)
Den absolut lättaste av dem nu nämnt är leopardgecko. Men jag tror du kommer att klara av även dom andra två som nybörjare, bara du läser på ordentligt och vet vad du ger dig in på. Och dessutom har plats för dem. Terrarium runt 1m² eller ännu mer brukar vanligt folk tycka är väldigt stort att ha i en lägenhet.
Jag har haft både leopardgecko och skäggagam. Leopargeckon tycker jag är en av dom tråkigaste ödlorna som finns, dessutom är dom nattaktiva. Däremot rekommenderar jag starkt skäggagamen. Dom är väldigt nyfikna och lugna. Våra skäggisar kommer gärna fram till glaset och kollar läget om det händer något utanför. Dessutom blir dom väldigt lätt hanterbara.
Jag har ingen erfarenhet av grön vattenagam men dom verkar inte lika stabila som skäggagamer. Dom springer mycket lättare vid fara vilket kan resultera i att dom gör illa nosen när dom kastar sig i i rutan. Jag tror en skäggagam är lättare både om man ser till ödlan och till klimatet.
Tänk på att reptiler inte är några keldjur. Hantering stressar dem och att vara i fel klimat (utanför terrariumet) är inte alls bra. Så att ha ute och gulla med dom är verkligen inget att rekommendera.
Eftersom det är "se men inte röra"-djur så tycker jag du ska fundera på vilket klimat du är intresserad av. Regnskog eller savann/öken.
Tänkte flika in dabbagamer som ett alternativ. De är ganska bra som nybörjarreptiler och personligen tycker jag de är finare än skäggisar.
Just skäggagam är jag mest intresserad utav. Har dock sett att de finns även i gul och orange färg?
Hur kommer det sig och är det någon skillnad på de normalfärgade och dessa gul/orangea?
#4 I naturen så skiljer sig färgen lite beroende på vart i Australien dom kommer ifrån, dom ska väl smälta in så bra som möjligt antar jag.
Men skäggagamen är tyvärr väldigt hårt avlad och finns numera i väldigt intensiva färger, så kallade morpher. Det finns till och med helt fjällösa varianter. :O
Själv så föredrar jag alltid viltfärgade. Jag tycker inte man ska avla på djuren så extremt utan uppskatta dem för hur dom ser ut i naturen. Jag hade dessutom varit orolig att det ligger en massa inavel bakom morpherna. Men det är helt upp till dig vad du vill ha för någon och hur mycket du kan tänka dig att betala. :P
Om du är mest intresserad av skäggagamen så tycker jag du ska välja den. Mycket trevlig art. Köp gärna boken "Skäggagam" av Sofia Cirverius, hon tar upp allt man behöver veta för att ta hand om dem. :P
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163164507
Sen hoppas jag du är medveten om att minimimåtten för en skäggis på max 50 cm är 0,9 m² och 0,5 m högt. Det är alltså det minst lagliga måttet, ju större terrarium desto bättre för ödlan. Är den länge än 50 cm så är det ännu större mått som gäller.
Du kan läsa mer om vilka mått det är som gäller här: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/ormarochodlor.4.62af51191240430af4d80002653.html
Ojdå, var det så pass. Då förstår jag att man helst inte vill få in det i aveln bland fångenskapen.
Jag är medveten om det och kommer köra på så stort som möjligt :)
Runt 2 meter hade suttit fint :D
Funderar även på en vattenagam, som min pojkvän haft som ung.
Hurdana är dem? Han sa att det var en underbar ödla!
Nu är jag riktigt sugen på en vattenagam!
Har läst en del om dem och kollar runt på internet hurdana de är och allmän fakta/skötsel.
Någon med erfarenhet utav dem? :)