Tillökning i familjen
Idag hittade jag två spindlar som jag adopterade hem, den ena är ganska liten och den andra är lite större, typ som en tumnagel (den i mitten på bilden).
Jag vill vara en så bra "spindelmamma" som möjligt xD så jag undrar om ni vet hur man tar hand om en spindel/spindlar på ett bra sätt?
1. T.ex., dom här jag har som är så pass små, vad kan dom äta tro? Jag har stoppat in en död fluga, ett katthårstrå, torkad och färskt blad, oregano och vatten, men det verkar inte som om dom äter utav det..
2. Hur ska dom bo? Mörkt, ljust, kallt, varmt? Mossigt, barrigt, platt? Ska dom ha nån speciell sorts sovplats med typ en liten tygbit att sova på? ;D
3. Hur vet man vad som är tjej och kille och vilken "ras" det är?
Tacksam för svar (=
Just ja! Hur sover dom? Den fetaste spindeln brukar kura ihop sig till en liten boll när hon sover, men jag vet inte om den är på väg att dö eller om den verkligen sover :S
hmm, är du seriös? hittade du dom ute och tog in dom?
Du kanske borde pröva med myggor, eller en ny, "färsk" fluga?
lägg in lite gömställen, kanske mossa, gräs osv, så fixar dom nog det själva..
Du borde förmodligen typ… släppa ut dem om du tagit dem utifrån. Vilda spindlar hör hemma i naturen, vilket gäller alla vilda djur. 
Vad kul att du är intresserad av spindlar! Jag gillar också spindlar! Så sent som igår räddade jag en stor husspindel som trillade ner i badkaret när jag grejade men duschdraperiet. Då och då hittar jag spindlar i mitt hem. Det tyder ju på att här också bor spindelmatskryp… det gillar jag inte fullt lika mycket…. men spindlarna är mina kompisar i alla fall
.
Jag fångar aldrig mina spindar utan de är frigående. Om jag hittar en spindel som spinner nät brukar jag hjälpa den ut till balkonglådorna och hoppas på att den vill stanna. Det är aldrig någon som vill det - det blåser väl för mycket. De nätspinnade spindlarna tror jag har råkat förirra sig in genom ett fönster - det är dålig tillgång på flygfän att äta inomhus… så jag hjälper dem ut igen.
Är det förresten någon som vet varför de där långbenta spindlarna är så långbenta? Det ser så svajigt ut… men något måste väl de där långa benen vara bra för när de nu har dem…
En gång följde det men en lite udda spindel från blomsteraffären. Det var nog en liten utlänning. Det dröjde inte länge förrän det kläcktes 23 yttepyttiga småspindlar och senare 17 till. Det var mitt i vintern och dåligt med kryp så jag tror att de åt varandra istället. I vart fall minskade de i antal. Jag försökte flytta några till andra krukväxter men tillslut var alla spindlarna ändå försvunna.
Sådana här "vilda" spindlar är svåra. Det är svårt att förse dem med lämplig levande mat i rätt storlek… för den måste vara levande. Spindlar är jägare och knaprar inte på något som är dött.
Det vore kul att kunna ha dem som invånare i något terrarium men jag tror att det blir svårt med det där med maten. Det är svårt att veta precis vilka småkryp de tycker att de ska äta. Jag tycker att du ska låta dem vara frigående.
Det finns spindlar som är lite lättare att ta hand om - kolla in fågelspindlar! De är aningen större… 
Sen finns det ju andra kryp… rota runt här på forumet och surfa på nätet så hittar du massor med uppslag 
Det finns väldigt vackra skalbaggar och kackerlackor t.ex.