fråga ang hundmat
Min lilla fröken var inte sugen på mat senast hon fick, så nu har jag en syrsa i en petbox. Den får havregryn, uppblött hundtorrfoder och grönsaker att äta. Räcker det? För när jag tittade på den noterade jag att dess spröt ser kortare ut, precis som om den har bitit av dem själv. Syrsor brukar ju äta på varandra när de inte får tillräckligt med protein, men kan de även äta på sig själva om det inte finns andra syrsor i närheten? Men hundfoder ska väl innehålla tillräckligt med protein, eller gäller det bara mjukfodret?
Det räcker bra med den maten. Möjligen skulle jag lägga till lite kli och kanske malda solrosfrön… surfa på "gutload" så får du recept på vitaminstinn mat för insekter. Jag har aldrig provat att ha hundmaten uppblött utan brukar alltid bara mala den i en kaffekvarn (aldrig använd till kaffe - bara hundmat). För övrig rekommenderar jag att du alltid håller syrsorna ett dygn i en petbox. Mata inte med dem direkt du får dem från affären: de kan ofta behöva gödas lite innan din reptil får dem till middag så att den får alla vitaminer den behöver. 
Joo… vatten måste krypet också ha! Antingen ständigt tillgång på grönsaker/frukt som inte hinner torka ut innan du ger nytt eller vatten på annat sätt.Det kanske är bra då att du blöter upp hundfodret… men jag tycker att del luktar så illa. Jag har vattenautomater åt mina kryp.
Tack för svaret!
Eftersom jag bara har en syrsa är det ganska enkelt att hålla efter med färska grönsaker, och hundmaten luktar inte eftersom det är så lite.
Bra att det verkar räcka med maten! Har hört talas om gutload men eftersom jag inte brukar ha syrsor så har jag inte fördjupat mig i det.
Förresten har jag sett någon "syrsnäring" (?) i djuraffären. Eller vatten för syrsor eller vad det var. Är det en bra grej? Jag har för mig att det var lite grönt/blått till färgen, men jag minns inte exakt vad det ska vara till.
Den där syrsnäringen misstänker jag är någonting som liknar fiskfoder - sånadär flingor du vet. Den är säkert bra men ochså antagligen onödigt dyrt. Jag är övertygad om att det man kan mata med själv är minst lika bra. Jag tror heller inte att någon torrvara kan spela i samma liga som färska grönsaker och färsk frukt. Man kan mata syrsor med fiskfoderflingor - det är oftast bra syrsmat… men det lukter ju lite och jag har hört att ödlor kan tycka att syrsorna inte luktar bra när de ätit det… men det är personligt - det finns ödlor som inte bryr sig. Det där vattnet… jag vet inte… det finns kuddar som man blöter och som de dricker av. Man har dem för att syrsor (särskilt små syrsor) kan drunkna väldigt lätt. De fattar inte att man inte ska kliva ner i vattenskålen. De där kuddarna är onödigt dyra. Jag har en lite platt burk med vatten i och lock på i varje petbox. I locket har jag borrat hål och stuckit ner en tvinnad bit papper av "torky-typ" som veke. Papper av "torky-typ" är lite segare hushållspapper som håller ihop trots att det är blött. Pappret får inte vara för stort och hänga ner för då börjar det droppa och så är burken snart tom och botten i petboxen ett träsk. Syrsorna dricker från pappersveken. Vet ej vem som uppfunnit lösningen - fick tips om den via ett forum en gång. Den är otroligt praktisk.
När jag hade min skäggis gav jag mina fodersysor fiskfoder och kaninpellets.
Till vätskan hade jag ett plastlock dom jag la en fuktad bommulstuss på.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek