AGRESSIV MAJSORM!
Hej, jag har problem med min majsorm och det sista jag vill är att sälja henne för att hon har blivit mycket agressiv. Jag måste ta upp henne med en handuk eller något annat så hon inte biter mig. Hon har alltid varit matglad och hugger efter maten , och huggt mig om jag har tagit in handen i terrariet. Jag behöver hjälp med vad jag kan göra med henne, som jag sagt så vill jag ABSOLUT inte sälja henne, hon är min ögonsten som jag älskar otroligt mycket!
Hon har alltid varit lite agressiv men aldrig så här :(
Mvh Sandra, Chico, Chiquita & Lady (:
Själv tycker jag att reptiler ska vara bitglada. De är inte till för att gosa med, säg gärna till om jag har fel.
Enda gången jag tar i mina ormar är när det är tid för mat eller när jag ska ta bort äggen från honan, och då får man räkna med lite bett om de nu är på de humöret
det va väll de jag ville ha sagt
rätta mig gärna om jag har fel
mvh john
du har rätt i det du säger. Jag håller med, men min systers orm har aldrig visat tecken på att hon är agressiv .. min orm har alltid varit bitglad och hugger jätte bra på maten , men nu hugger hon efter maten som om det vore ett hot! hon äter den inte , och hon har nyligen ömsat så det beror inte på det. fattar bara inte vad som händer med henne , om hon är sjuk och försvara sig eller något ..
Hur ofta hanterar du ormen? Har du testat att ta ut ormen med hjälp av ormkrok de gånger du måste ta ut den? Det tror jag kommer funka mycket bättre än en handduk och vara mindre stressande för ormen.
Bland flera djurarter är det ju säkrare för unga individer att spela död när de är stressade/rädda, för att först när de växt till sig kunna försvara sig genom motstånd/hugg. Kanske är det något sådant som hänt med din orm?
_No way! Yes way!
men hon lugnar ner sig bara jag fått upp henne..
#0 Det här är en ganska svår fråga att svara på utan kompletterande information om hur du sköter och håller din majsorm.
Du behöver ge mycket mer utförlig information om ålder, storlek, matningsintervall och bytesstorlek. Bra att veta är också hur ormen bor, klimatförhållanden, placeringen av terrariet i rummet osv.
Det förefaller vara så att ormen är rädd av någon anledning, eftersom du säger att den lugnar ner sig när du väl fått ut den.
Hur gör du när du tar ut ormen? Hur ofta hanterar du den?
Många tror att nyckeln till en lätthanderlig orm är att hantera ofta. Min erfarenhet säger tvärtom, att en orm som hanteras ofta aldrig hinner lugna ner sig och blir därmed en nervös orm.
Absolut inte oftare än en gång per vecka, helst med två veckors intervall. ormen vänjer sig bättre vid hanteringen om den får vila mellan gångerna.
Jag brukar råda folk som har bitska snokar att inte stoppa in handen i terrariet när ormen ska lyftas ut, utan istället ha tålamod nog att vänta på att ormen ska komma ut efter att man öppnat terrariet, så att den själv kan gå över i händerna.
Om terrariet är placerat så att man måste gå förbi det hela tiden vid exempelvis in- och utpassering i rummet, kommer ormen att bli skrämd varje gång man går förbi. Då blir ormen otrygg och rädd = aggressiv.
En annan bra grundregel är att en hungrig orm är en arg orm, medan en mätt orm är en snäll orm.
Ger du den tillräckligt mycket mat och tillräckligt stora bytesdjur?
Det va väldigt många frågor på en gång :)
Min orm bor i källaren i ett stort terrarium med sin syster, det är varmt och skönt och det är inte så att det är många som går förbi … jag är hos ormarna varannan dag kanske för att kolla vatten och att det är rent. och matar dom en gång i veckan. Min orm är en jätte matglad orm och idag spottade hon bara ut maten. Hon ömsar och skiter som hon ska.
hon verkar frisk, men detta beteendet på henne har jag aldrig sett!
#6"Min orm är en jätte matglad orm och idag spottade hon bara ut maten." Har du kollat temperaturen i terrariet så det är bra?
ja!, tror ni att jag misssköter ormen eller vad då?
jag har haft olika majsormar i 4 år snart , jag vet hur dom ska ha det!
jag e bara osäker varför hon gör så här helt plötsligt , jag har haft henne i över ett år och hon har aldrig varit sån här.
#8 Ingen som säger att du missköter dina djur.
Man vill ha så mycket fakta som möjligt för att kunna ge dig ett bra svar.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
jo det är klart
Min kp hane som jag haft vart agressiv p.g.a. att jag tagit ut den för mycket så den blivit stressad. Var världens finaste och lugnaste tills en dag då den höll på att hugga mig i ansiktet. så det kan ha att göra med det.
Okej.
min orm har fött 6 ägg igår :O helt oväntat!!
är överlycklig:D
hon är som sig själv igen :D hon äter! :D
skönt att höra är aldrig roligt när dem inte vill äta
nej .. hon har fött nu också .. det va därför hon inte ville äta :)
Fött ägg?
japp , 6 stycken. men jag tror att våran hane är för ung, så dom e obefruktade ..
Eeh jag tror Peter menar att dom "föder" inte ägg. Dom lägger ägg, föder heter det när däggdjur får levande avkomma som är färdigt utvecklad innan födsel.
MEn grattis ändå. Det är ju jättekul med ägg så vi hoppas på lyckad kläckning också i framtiden…
tack så mycket :)
vad e det för mat hon får? och man ska aldrig röra ormer/reptilen efter den har ätigt. för då e det stor risk att man blir biten och då får man skylla sig själv. för då e ormen/reptilen på ge så då tror den att handen e mat så då hugger den efter det. vänta en halv dag efter man har matat den. och när den har bitigt en gång efter maten så tror den att den får mat helatiden för man tar in handen. eller så kan det vara att den vaktar sitt terrarie. 
MvH. Lina ''Regnbågen'' Spacsek
''Don't Like My Drivin? Well its just that.. I DON'T GIVE A FUCK''
#22 Det där gäller väl snarare i samband med matningen. Efter matningen ska man visserligen inte heller plocka med ormen, men det har inget mad att den tror att handen är mat att göra.
Istället handlar det om att en av ormarnas främsta flyktreflex är att kasta upp ett nyätet byte så att ormen blir lättare och kan röra sig snabbare och därmed komma undan eventuella angripare. Det är därför man inte ska hantera ormar efter matning.
Detta du säger är inte sanning: citat "när den har bitit en gång efter maten så tror den att den får mat hela tiden man för in handen. Eller så kan det vara att den vaktar sitt terrarium". Slut citat.
Det där är en svårutplånlig myt. En orm som biter en hand under matning "tror" att handen bara är mer mat, men under andra tillfällen än matning när det inte luktar mat, biter den inte alls efter handen som mat.
Jag har haft ormar i 50 år och aldrig råkat ut för ett bett där ormen "trott" att min hand var mat när det inte luktar mat.
Ormar vaktar heller inte sitt revir mot människor. Om ormen är en hane kan den vakta sitt revir mot andra hanar av samma art, men inte mot någonting annat.
min hane var så iallafal. han gjorde likadant.
hur e det med ormen nu?
MvH. Lina ''Regnbågen'' Spacsek
''Don't Like My Drivin? Well its just that.. I DON'T GIVE A FUCK''
#13 Grattis!
När jag läste din tråd så misstänkte jag att det var äggläggning på G.
Stinglig och inte äta helt plötsligt från att ha varit matglad.
Jojo. Jag fick samma överaskning här hemma också. För någon vecka sedan.
Min madam högg förvisso inte men hon hade ett mycket grinigt humör. Och tacka för det. Så nu vet vi det både du och jag. Nästa gång de blir hopplösa i humöret så är det ägg på G.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Ja :) Tack alla för svaren , är jätte tacksam!
Hej!
Det var ju kul att sagan fick ett lyckligt slut.
Jag måste säga att mina ormar har ett helt annat beteende än vad många beskriver här. I alla fall en av dem, råttsnoken Sparris. Jag uppfattar honom som väldigt social och när han upptäcker aktivitet utanför terrariet så är han alltid "med". Öppnar jag terrariet och sätter mig utanför så kommer han direkt och vill antingen sticka iväg och utforska golvet etc eller så kommer han till mig och börjar klättra runt på mig. Att hänga runt halsen och krypa runt i håret gillar han. Sparris har jag haft sen han var bebis. Så jo, ormar kan faktiskt vara "keliga" tycker jag.
Jag har en annan råttsnok som heter Elisa och henne köpte jag när hon var ett par år gammal. Hon hade inte blivit hanterad så mycket och skallrade på svansen varje gång jag gick förbi terrariet. Efter några veckor vande hon sig och slutade skallra. Därefter har jag så smått låtit henne vänja sig vid hantering. Precis som någon säger här i tråden så lät jag henne komma till mig, det funkade inte om jag stack in händerna och skulle ta henne. Nu efter minst 10 år så är hon lika lätt att hantera som de övriga ormar jag har. Jag håller med om att man får passa sina händer om man precis har matat sina djur och luktar mus.
Den tredje ormen jag har är en majsorm som jag haft sen den var bebis och den är inte alls lika social. Han gillar mest att ligga och lata sig bara. Jag vet inte om detta har med arten eller individen att göra då jag bara haft denna majsorm.
#27:
Vet nog inte om orden "Social" och "Reptil" går så bra ihop…
Tur att jag inte skrev reptil utan råttsnok då ;)
Ni får väl komma på studiebesök om ni inte tror mig :)
#29 Jag tror inte att det handlar om att "inte tro på", jag tror att det mer handlar om hur människor väljer att tolka beteenden.

Och din råttsnok är en vad? Reptil…
Precis som Peter säger, Socialt betende hos våra kära djur är mer en tolkningsfråga.
Det finns inga vetenskapliga belägg för att en orm skulle på något sätt få något utbyta utav socialt umgänge.
Ligger dina ormar och pratar med varandra på kvällarna med?
eftersom ormarna spelar med tungan mot varandra så måste dom väl ligga och snacka sk*t?
Nej den dagen det framkommer vetenskapliga fakta kan den här frågan nog börja diskuteras på allvar.
#31: Här verkar det vara svårt med att vara trevlig. Jag skulle kunna hugga tillbaka men jag brukar vara trevligare än så.
#31 Men fluffis, det är en distinkt skillnad mellan att vara otrevlig och att vara sakligt korrekt. Jag menar absolut inte att vara otrevlig eller respektlös.
Den här frågan, alltså att många människor uppfattar sina reptilers beteende som socialt, att den på något plan kommunicerar med sin ägare, är sannolikt den mest debatterade frågan inom herpetologihobbyn i modern tid.
Debatten slutar aldrig eftersom det hela tiden kommer nya personliga tolkningar av de egna reptilernas beteende, men faktum kvarstår - reptiler är generellt sett (det finns några få undantag) de mest ickesociala ryggradsdjur som existerar på jorden.
De interagerar aldrig med någon annan varelse annat än vid parning och vid jakt. Det betyder då per automatik att alla de reptilägare som tror eller tycker att just deras reptil är social, tolkar reptilens beteende utifrån egna mänskliga grunder istället för reptilernas egna etologiska diton.
Jadu, jag anser inte att något utav mitt inlägg var otrevligt eller att jag hugger.
Jag har rakt på sak framfört min åsikt utan att glida iväg på annat.
Men man kan väl tolka som man vill…
Om du nu anser att dina reptiler är "sociala" djur så får du mer än gärna framföra vetenskapliga fakta för detta, och ta världen med storm i såna fall.
Tills dess är det som att tanka diesel i en bensin-bil bara för att man anser det vara bättre..
#33: Det är lugnt, det var efterföljande talare som var lite väl påhoppig tycker jag.
#34: Jag var ganska noga med att försöka förmedla "jag uppfattar mina ormar som…" istället för "vetenskapen säger att…". Det är mycket pga därför som jag uppfattade ditt inlägg som otrevligt och lite väl påhoppigt.
Jag är med på att ormar är till för att…. tittas på….Därför är det extra kul att jag lyckats få en av mina ormar väldigt tam (och de andra två ganska tama). Det är klart att det värmer i hjärtat på mig när min orm som jag haft sen han var bebis (och nu är han 15 år), kommer fram till mig varje gång jag närmar mig terrariet.
#35 Okej, det förstår jag. Jag förstår också hur du känner det när din orm gör så, men jag menar ändå att anledningen till varför ormen gör så är en annan än den du gärna vill att det ska vara.
Självklart är det skillnad mellan en orm och en annan, de är alla individer. En del är nyfiknare än andra och tittar gärna fram när de märker aktivitet utanför. j
Jag har haft många såna nyfikna ormar, men också andra som aldrig någonsin visar sig frivilligt, men som ändå är lugna och fina i händerna när de väl kommer ut.