Majsormsjuvenil
Hej, undrar lite hur det är när man skaffar en majsorms juvenil. Har en majsorm redan men han är 3 år och fick han för några månader sedan, så har aldrig haft en juvenil innan. Så mina frågor är..
- Kan man ha ett terrarium som är 95cm bred, 40cm djup till en liten majsorm, eller måste det absolut vara ett mindre?
- Är det någon större skillnad att ha en juvenil från en vuxen majsorm, isåfall vad?
- Ungefär hur lång tid tar det tills dem blir ca 80-100 cm?
- Finns det någon hemsida där det står just om juveniler och hur dem ska matas osv.
- Är det någon skillnad på hur det ska se ut i terrariet, bottensubstans osv för en liten majsorms bebis?
- Något annat jag bör veta?
Tacksam för svar snabbt! 
Har kollat in majsorm.nu och där står det att man ska använda en petbox till juveniler. Men är det dåligt på något sätt att ha ett terrarium, om man kollar att det verkligen är rymningsäkert?
#1 Det behövs inte många mm för att en juvinil ska ta sig emellan glasen. Har själv fått erfara det.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Hum ok, så det kan vara där i mellan man stängerna glaset eller?
Jag har hittat ett terrarium som är 95x50 är det dumt att köpa det? Vart får man tag på petboxs då?
Petbox finns att köpa i en välsorterad zoobutik.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Ah ok måste det vara en butik där de har terrariedjur? Vet du hur stor den ska vara på ett ungefär?
Petbox finns där dom säljer hamster, möss m.m.
Här är en som du kan ha och inreda lite smått.
ah ok, vilken liten
Vad ska man ha för inredning då?
Man kan ha nån plastväxt och nått gömnställe.
Och givetvis en vattenskål.
Annars kan du alltid gå till närmaste Ica eller motsvarande och be om att få en godislåda eller två, dessa som godiset transporteras till affärerna med.
åh funkar dem också? :D
Men dem måste ha luft också… funkar det med egna lufthål?
Har skaffat en sån där godislåda nu, den är 16x16 cm och 11 cm i höjd, räcker det? :o
Skulle gärna vilja ha svar på dme frågorna jag ställde högst upp 
Jag är ingen ormexpert, men jag ska försöka svara utifrån vad jag vet och kan.
- Kan man ha ett terrarium som är 95cm bred, 40cm djup till en liten majsorm, eller måste det absolut vara ett mindre?
En majsormsjuvenil trivs bäst i liten bostad. Ett gömställe, plastväxt och vatteskål. Bottenmaterial fungerar toa eller hushållspapper bra till. Då kan den även gömma sig under papperet. Terrariumet du beskriver blir bra när den blivit så stor att det äter popcorn-möss.
- Är det någon större skillnad att ha en juvenil från en vuxen majsorm, isåfall vad?
En juvenil behöver mat betydligt oftare, var 5-7 dag. Man får kolla så att de har bajsat innan man ger nästa mål. De är känsligare för att bli kalla. De kan sluta äta om man hanterar dem för mycket. Hantering i samband med mat räcker. Juveniler blir lättare stressade.
Halvvuxnadjur och vuxna djur äter mer sällan. Allt från var 10:de dag till 20:de. Man får se på hur aktiv ormen är, om den söker föda.
- Ungefär hur lång tid tar det tills dem blir ca 80-100 cm?
Lite olika beroende på hur mycket mat de får och hur de använder sig av näringen. 2,5 - 3 år. Är lite osäker om jag har rätt där.
- Finns det någon hemsida där det står just om juveniler och hur dem ska matas osv.
Jag tror du kan hitta många bra tips på www.majsorm.nu.
- Är det någon skillnad på hur det ska se ut i terrariet, bottensubstans osv för en liten majsorms bebis?
Toapapper är super till juveniler. Då syns deras bajs tydligt. De har väldigt små bajspluttar som försvinner i vanliga bottenmaterial. När de vuxit sig så stora att de gått upp ett steg i musstorlek så kan man ha annat bottenmaterial.
- Något annat jag bör veta?
Fukt är viktigt för dem. Några vikta toapappersbitar i ett hörn av bostaden är bra för ormen att mjuka upp skinnet på vid ömsning. Det är viktigt att de får bort allt öms vid ömsningarna.
När de ska ömsa så ska man ta det varligt vid hanteringen. Dels är de ömma i skinnet och mellan det gamla skinnet och det nya så finns det en vätska. Om det gamla skinnet får ett hål så vätskan läcker ut för tidigt så kan det bli svårare för ormen att ömsa.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
Åh tack :D behöver man ha någon värmematta?
Ja det funkar.
Gör egna lufthål i efter behag.
Inred och klart=)
En värmematta är bra. Den ska dock bara täcka ungefär 1/3-del av bottnen och ligga under terrariet. Inte i.
Wrooom!
# 19 Ah okej 
# Finns det så små värmemattor då?
Min lilla godisbunke är ju bara 16cmx16cm 
Ser jättefint ut. Där skulle jag vilja bo om jag var en lite majsis. 
Det finns små värmemattor och det gör inget att mattan sticker ut utanför. Fast när man har dem i godisburk så är det inte alltid som man behöver placera en värmematta under. Ställ den istället på ett ställe där det kommer värme underifrån ändå. En lampa ovanför att hålla värme med räcker fint i så små burkar.
Wrooom!
OK va bra
Kan ändå inte fatta att han ska rymmas i den där men jag har aldrig sett en liten majsis 
Juveniler är pyttesmå och rymningbenägna. När jag fick hem min första så var hon 15-20 cm lång och lite smalare än en blyertspenna.
Wrooom!
åååh
Kan knappt vänta på att få hit han 
söt va?