Sköldpadda hittad på garageuppfarten!
Den har mörkt skal utan färgat mönster, den är svart på ovansidan av huvudet men bakom ögonen, under huvudet, längs halsen och på ben och armar har den gula, tunna ränder.
Undersidan är cremefärgad/ljusgul utan fläckar. 20-30 cm skal, ganska stor med andra ord.
Google hjälper mig inte, det enda jag hittar är gulbukad vattensköldpadda och den ser inte riktigt ut som det. Kan det vara en sådan ändå?
Min granne, som hittade den, har ringt polisen och blivit lovad skjuts till skansen men de kunde inte komma förns på eftermiddagen. Just nu sitter den i en banankartong i skuggan.
Vad behöver den till skansen tar över?
mat, vatten och fukt.. blöt kartongen lite så det är fuktigt men svalt i skuggan..
Vad för mat? Erbjöd gurka (som sköldpaddan jag hade när jag var liten tyckte om) men den ratades. Hur är det med vätskan, riskerar den inte att bli uttorkad i den här värmen? Vem vet hur länge den har traskat omkring innan min granne hittade den.
som sagt, för att inte bli uttårkad ska den ha vatten!
erbjud olika sortes grönt och se till att den är fuktig, droppa lite på huden på sköldpaddan så tar den det till sig och blir svalkad…
Låter som en gulörad vattensköldpadda? Förhoppningsvis har den hamnat i vatten nu isåfall :)
Sköldpaddan är hos skansen nu, och ja det var en gulörad vattensköldpadda =)
Tack för alla svar!