Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettgiftormar
Läst 2905 ggr
Wassago
0

Daboia russelii

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Russels huggorm, en av Asiens mest fruktade giftormar! Döpt efter en skotsk läkare och naturforskare på 1700- talet vid namn Patrick Russell. Russels huggorm är extremt farlig och orsakar tusentals dödsfall varje år. Huvudbeståndet finns på det asiatiska fastlandet med det finns även isolerade bestånd på Taiwan och Indonesien samt Sri Lanka.

Den når en längd på 1-1.5 meter normalt, mina egna djur var strax över 1.3meter långa. Den lever i första hand på gnagare men även fåglar går ner.

Bilden är tagen från mitt tropikhus i Borgholm, Öland sommaren -97

SnetcH
0

oj oj , Här har vi den finaste utav alla ormar, enligt mig, Har dock aldrig faft nån själv . Men gug så fina dom är.

Enligt en vänn som håller dom så är dom grymt snabba, Väser som en 40bars luftläcka,

Wassago
0

Du har helt rätt, dom är mycket snabba och kraftfulla!

Trollhassel
0

Snyggingar, dedär. Aldrig ägt någon själv, men Daniel har gjort det.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Tarantula
0

Verkligen fina exemplar Ingo, de russelii man ser idag är ofta gråaktiga i frägen. Väldigt sällan man ser de grönare individerna.

Nåndag ska jag vara "dum" nog att äga ett par sånna jag med.

//Niklas

Wassago
0

#4 Tack! Jo, dom var riktigt granna å nog ska jag än en gång hålla russels men då ska jag baske mej veta exakt lokalitet! Utan den vetskapen e changserna ringa att man klarar ett bett! (taskiga odds ändå, by the way) :)

sissie
0

Skulle aldrig ge mig på att ha giftorm. Tänk om de rymmer!! Ve och fasa.

Men snygg var den.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tarantula
0

#5 Jovisst, giftet skiljer sig kraftigt åt mellan lokaliteterna. De Burmesiska djuren ska ha de värsta komponenterna av dem alla.

//Niklas

Wassago
0

Ja, vill till att ha koll på lokaliteterna då! Men f*n vad granna djur det e! Vet du om det finns nån som håller och föder upp sådana i Sverige nu?

Tarantula
0

Vet att Larsa (viperskin) har/hade några individer från östra Java tidigare. Vet ej om han har dem kvar. Finns bilder på Crotalus forumet.

Har för mig att det ska finnas en kille här nere i Skåne som annonserar ut ungar ibland på repti.net, men om han är uppfödare ska jag låta vara osagt.

//Niklas

Wassago
0

ok, tack! Tror Larsa lagt ner helt hållet, åtminstone för ett tag.