spindeluppfödning
Nån som vet bra sidor där man kan läsa om uppfödning av fågelspindlar? Jag har letat men inte hittat nåt.
Jag hittar ganska mycket om parning, men inte svar på dessa frågorna:
1.) Finns det enkla och svåra arter att föda upp? I så fall, vilka är enkla/svåra?
2.) Hur många ungar brukar det bli?
3.) Vad matar man ungarna med och vad ska man ha dem i?
4.) När delar man på ungarna och sätter dem var för sig, och hur stor plats behöver de då?
5.) När kan man ta äggsäcken från honan? Från vilket stadium är det enklast att ta hand om dem själv?
6.) Behöver de kläckta spindelungarna någon speciell luftfuktighet och temperatur?
7.) Till vart säljer man enklast spindlarna?

Jag kan nog ge dig svar på samtliga frågor.
1. Ja, det finns en mängd olika arter med olika svårhetsgrader att odla. Vissa arter är tjurigare än andra och svårare att para. Ofta är Brachypelma- och Grammostolaarterna lättare att odla än tex. Poeciloteria. Detta varierar en hel del inom arterna och jag kan inte ge dig något exakt svar på vilken art som är lättast/svårast. Det händer mycket mer på när man väljer at para, hur man väljer att släppa ihop dem, hur laddad hanen är och hur sugen honan är. Man ska ha tur också.
2. Varierar mellan olika arter och parningar. Mellan 50 och några hundra.
3. När ungarna är nykläckta matar man dem med pytteinsekter. Bananflugor, hoppstjärtar och små gråsuggor brukar funka bra. Syrsungar i lagom storlek under uppväxten.
4. Spindelungarna separeras med fördel då de är hungriga små kanibaler. Filmburkar, petriskålar eller små plastburkar med torv eller lätt fuktat papper i.
5. Jag kan bara svara för hur jag själv har gjort. Jag har agit ungarna som nykläckta.
6. Håll luftfuktigheten ganska hög och temperaturen över 20 grader. Ungrana ska varken torka ut eller drunkna.
7. Så är det den biten med försäljningen. Beroende på vad du odlar för spindelart så är efterfrågan väldigt varierad. Vissa arter får du knappt sålda i sverige då de är vanliga och många som odlar. Annonsera på forum, sälj på mässor, skicka utomlands… Räkna inte med att kunna sälja till djuraffärr. Fågelspindlar växer väldigt sakta och det är inte lönsamt att driva upp dem i ett antal år för att kanske kunna sälja en och annan till zooaffären för en liten peng.
Nu blev jag nyfiken, vill du börja odla? Det är spännande men tidskrävande :P
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Ja, jag funderar på att börja. Inte nu, men sedan när jag flyttar hemifrån och får tillräckligt med plats. Jag blev sugen nu när min Chilenska NÄSTAN fick ungar. ^^
En följdfråga på 5: Om man tar ungarna som nykläckta, måste man ta dem innan de krupit ur äggsäcken? Eller är det bara vissa arter som stannar i den ett tag efter att de kläckts?
Och hur stor plats behöver de när de blir större och lämnar sina filmburkar? När måste man köpa terrarium till dem?
Och hur får man tag på bananflugor etc?

#3 Jag har tagit dem när de börjat ge siv av ut i fria livet.
Bananlugor odlar man i kulturer. De finns olika recept och olika typer av flugor. Ofta odlar man flugor som inte kan flyga. Då riskerar man inte att få flugodling fritt i hemmet.
Med Vänliga hälsningar
Då måste man ju ha en hel massa flugor! Hur ofta äter spindelungarna?

#6 Ja, mycket går det åt. Ungarna äter nog till en början ett par flugor i veckan och sedan ökar det i mängd hur mycket de äter.
Med Vänliga hälsningar

Här har du Petitefrance: KlickaHärPetiteFrance

#8 Hahahaha…..riktigt roligt. :-)
Trodde inte PF inte ville ha ungar, men föd upp en T.Blondi så köper jag den direkt.
#8 haha, tack tack xD
#9 Nej, jag ville inte det när jag inte var förberedd. Men när jag tagit reda på tillräckligt med info och har tid så vill jag gärna föda upp. =D
och #7: tack för alla svar. det kommer säkert fler frågor om ett tag. ^^
sök på Robc på youtube, han kanske har några förslag.
Har slings på Psalmopoeus pulcher, min fjärde säck för i år :P
Oh, så gulligt! Hur många brukar det vara i en säck?
Det är olika beroende på spindel, Avicularian la ca 60 ägg (32 klarade sig), psalmopoeusen hade ca 180-190 ägg (163 klarade sig), sen finns det dom som lägger färre ägg och dom som lägger upp mot 2000 ägg, så det beror på vilken art det är.
Jag vet inte hur det är med dom nya, jag hoppas inte det är för många för det är drygt att ta hand om dom fast det är kul samtidigt.

Haha! Många bananflugor blir det! Fy vilket pill det är! Lycka till med dem!
Med Vänliga hälsningar
Dom här små kommer att få kackisar så fort dom kan börja äta, jag har bananflugor till hoppspindel ungarna.
#18 Oj, det är ganska många. Går väl an när de är små, men det är en sak jag funderar på… Om man inte får dem sålda så att säga, hur ska man kunna hysa 100 halvvuxna/vuxna spindlar? Eller vad gör man av dem i takt med att de växer? Det måste ju gå åt en hel massa plats?

#20 Åh, vad har du för hoppspindel? 
Med Vänliga hälsningar
man får försöka byta bort dom till någon av de större försäljarna om dom nu vill det, annars blir det drygt och tar mycket plats, mat har jag så det räcker, har 3 arter foderkackisar, zoophobas och mjölmask, de 2 sista ska man inte ge för mycket av.

De är coola! Har du odlat dem?
Med Vänliga hälsningar
Jag har smått på dom och då menar jag smått, ca 1,5mm (knappt det, ser ut som flugskit), har ca 50-75st, tror jag, dom har inte lämnat boet än, jag ska snart försöka plocka ut dom, blir pilligt.

jupp, men fördelen är att hoppisarna ger sig på byten i deras egen storlek så det kommer nog inte att bli några problem, annars får jag ge dom tropiska gråsuggor, dom blir inte stora dom heller.

Gråsuggor är bra foder. I med lövkompost och lite dött trä så sköter de sig själva. Det gillar jag. Gillar kaxiga spindlar också!
Med Vänliga hälsningar
jag gav honan en spyfluga och tänkte att här har du något att bita i och det gjorde hon, gav även en spyfluga till en svensk hoppspindel och dom var nästan lika stora, flugan lite större men hon klapp den iaf.
Har svenska gråsuggor också men dom går i egna burkar, har tropiska lite överallt. (Trichorhina tomentosa)

Dom är jag på jakt efter, har du många????
Jag har plockat 46st Phidippus regius slings idag och där är fler kvar 
och den första P.pulcher slingen har tittat ut ur boet, snart dax att plocka dom.

#34 Vet inte. Jag ska titta efter.
#35 Trevligt!
Med Vänliga hälsningar
Phidippus regius
73st plockade nu, några få kvar i burken :P

#38 Vilka bjässar! 
Med Vänliga hälsningar
Jo, dom är grymt stora 
146st Psalmopoeus pulcher slings plockade, har nu över 400 slings här hemma 

#44 Nu blir jag sentimental. Ahu hu hu *snyft* Minns när mina var små, det var tider, det.

Med Vänliga hälsningar
Stackars liten, inte gråta, jag skicka 200 till dig med en gång 

#46 haha! Äh, du kan få behålla dem 
Med Vänliga hälsningar
ja, jag får nog göra det har jag en känsla av 
Jättesöta små Tony =)
/Hannah
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Tack Hannah, har ni börjat fundera på nogra ni vill ha?
// Tony
Heheh.. ja du.. Linus skulle nog kunna tänka sig en hel drös olika. Jag tycker väl att det är bra med dem 19 vi har nu.
Men jag får skaffa hund så det är lugnt =)
/Hannah
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Okok, men ni vet ju vart jag finns så det är bara att hojta till.
// Tony
Vi kommer definitivt förbi och hejjar. =)
Och Linus kommer garanterat få med sig en eller flera åttabeningar hem.
/Hannah
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se
Hehe, jo, det brukar bli så, man SKA inte köpa något men det har inte lyckats än :/
// Tony
Vi har faktiskt lyckats gå från en mässa utan att få med en spindel hem. Bara gräshoppor, kackisar, torv och sånt. Tro det eller ej =)
/Hannah
tjiivans.blogg.se
spindeohana.blogg.se