Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettgiftormar
Läst 10593 ggr
Wassago
2

Sandhuggorm Vipera ammodytes

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sandhuggormen är klassad som Europas giftigaste orm, dock leder sällan bett till döden. Sandhuggormen finns i en mängd färgvarianter och föder levande ungar. För den som tänkt sej att börja med giftorm är detta en av dom arter jag brukar rekomendera som "nybörjarorm" då den inte har spec. lång huggräckvidd, relativt långsam när den tar sej fram och inte allt för giftig. Dock skall den precis som alla giftormaar behandlas med stor respekt!!

jamppa
0

Har du ingen bild på min hona oxå ?? Tyckte att du stod vid det terrariet och dregglade länge ;)

// Therese :)

Wassago
0

*S* Tjöta, hinner inte med!! Det kommmer efterhand!

koffra
0

Kusligt snygga ormar !!

SnetcH
0

Riktiga skönheter

Trollhassel
0

Åh, snyggon!

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

JohannaMicke
0

Är kopparhuvud nån bra att börja med ?

Wassago
0

#6 Kopparskallen räknas åxå som en "bra" giftorm att börja med. Men den allra bästa ormen att starta med om man vill börja med gift tycker jag e Elaphe radiata, visserligen in gen giftorm! Men man får bra krokvana vid hanteringen av denna snabba och mycket aggressiva snok! Å det e just krokvana man oftast behöver träna upp inför att börja med giftormar! En kopparskalle e oerhört slö och orörlig vilket gör att ens krok färdigheter inte blir spec upptränade!

Jag har alltid rekommenderat radiatan å sagt till folk att kan dom hantera en sån dagligen utan att bli bitna i ett år, då börjar man bli redo för gift!

Väl mött//I

JohannaMicke
0

men om man har haft ett par sjukt jävla agressiva rutpyton som hög mot allt som rörde sig och jag har inte blivigt biten av dom och endå haft ute och provat med och uten krok. ?? den ena var 2.3 och den andra var nästan 3 meter

är det bra ?

Wassago
0

Ormar i den storleken är lite mer lätthanterliga än en såphal blixt som e på väg åt tre håll samtidigt med munnen vidöppen! :) Sen e dom ju lätta att hålla kvar på kroken! Men all övning e bra övning! Glad

Tarantula
0

1# "För den som tänkt sej att börja med giftorm är detta en av dom arter jag brukar rekomendera som "nybörjarorm" då den inte har spec. lång huggräckvidd, relativt långsam när den tar sej fram och inte allt för giftig."

En sanning med modifikation skulle jag vilja säga. Jag tycker att V. ammodytes är väldigt oberäkneliga ormar. De kan ligga i ett hörn av terrariet och inte bry sig nämnvärt för att helt plötsligt hugga några gånger och bli väldigt aktiva och nyfikna.

Men som du säger, de är bra att börja med för det är sällan några större bekymmer med att hantera dem.

//Niklas

[kobbeuffe]
0

Ah vilken fin orm. En sån var min första (och hittils enda) giftorm, och troligtvis den första som importerades till Åland också.

Jag döpte honom såklart till "Viper" men sedan när jag sålde honom döptes han om till det mer passanda namnet "Lennart" Cool

Wassago
0

Mina Mamber hette Sune å majbritt! :)

[kobbeuffe]
0

Cool