Nybörjare
hejsan!
har aldrig haft någon reptil i hela mitt liv, men en hel del vanliga gnagare och annat vanligt..
Jag har bara 2 hinder när det gäller reptiler,
nämligen gift och allmäna bett..
hatar att bli biten och är livrädd att bli skadad..
och vill inte ha en fjollig salamander utan ett djur i större storlek..
så, min fråga lyder: Vad finns det för reptiler som är ogiftiga och utan tänder? samt inte pytteså och bra för en nybörjare?
Det var inga dåliga krav du hade. Stort och tandlöst men samtidigt inte mesigt?
Det är nog en sköldpadda du söker. Dom är ogifta och har inga tänder, men dom kan nog bitas rätt bra ändå. Men alla övriga reptiler har så vitt jag vet tänder. Vad gäller andra ogiftiga djur så har du, utöver sköldpaddorna i princip alla ödlor och en hel del ormar att välja på. Giftiga djur skulle du nog ha svårt att få tag på även om du ville, dom som säljer brukar ha stora krav på att köparna ska vara erfarna av gift.
Är du rädd för att bli biten är det nog bättre att satsa på en liten reptil. Det gör inte lika ont att bli biten av sådana. :)
vad finns det för raser där då?
som du kan rekomendera, samt åste dom bo i par?
hur stort måste dom bo?
Det rör sig om arter (eventuellt underarter) och inte raser. Sköldpaddor är inte mitt område och jag har aldrig haft någon. Jag tycker ödlor är mycket roligare.
Vad gäller storlek så är det bara att välja och vraka. Allt från 10 cm till flera hundra kg. Storleken på deras hem blir såklart påverkad av vilken storlek på padda du väljer. :P Jag vet inte riktigt vilken storlek du tänker på när du säger "ett djur i större storlek".
Kan tilläggas att sköldpaddor är solitära djur och inte behöver bo med en kompis för att må bra. Mer än så kan jag inte hjälpa dig. Läs på ordentligt så du vet vad du ger dig in på. Många som skaffar sköldpaddor tröttnar och gör sig av med dom, dom blir trots allt väldigt gamla. Det är ett långvarigt ansvar. Kolla runt och se ifall det är någon speciell art du intresserar dig av. En utgångspunkt kan vara att först välja om du vill ha en vattensköldpadda eller en landsköldpadda.
Men om jag skulle skaffa en så skulle det bli en landsköldpadda. Jag tycker dom ser så charmiga och uråldriga ut. Dessutom tycker jag det är jobbigt med vatten. En art jag själv är intresserad av är Rödfotad skogssköldpadda (Chelonoidis carbonaria). http://www.chelonoidiscarbonaria.se/
Utan tänder är det väl bara gamla ryska gubbar och gummor som är

Ormar är rovdjur och alla arter har förstås tänder. Hos ödlorna finns visserligen växtätande arter, men de saknar inte tänder för den sakens skull. Sköldpaddor har benkammar där det kan vara nog så plågsamt att få fingrarna emellan.
Jag tror inte att man kan ha något enda ryggradsdjur om man inte kan lära sig att tåla ett bett.
Jag sysslar själv med kungssnokar. De bits utav bara den när de är nykläckta, men det gör ingenting, nyps lite, men dt går sällan hål i skinnet.
Sedan efter några månader mäskar de bara, dvs släpper ut stinkande sekret från analkörtlarna. De vuxna har jag aldrig blivit biten av under alla år.

Finns ju en del salamandrar som faktiskt inte e "fjolliga"! :) Tigersalamandern blir ganska biffig, för att inte tala om ålsalamandern!! Dom blir sooora! Fast de sistnämda e ju mest akvatiska. Har du gott om pengar har du ju dessutom den Japanska slamjävulen, världens största grod djur!

Jag har 2 leopardgeckos o 1 skäggagam o de e bra nybörjarödlor.. blev biten av en av mina leosar men det kändes knappt.. visst de e små så vill du ha en lite större så skaffa en skäggis.. min e lugn o snäll.. fast alla djur kan ju bitas
tack för många svar!!!
3# vill helst ha en landsköldpadda isf, tycker också det är joigt med vatten..
men vill ha nån lite större än 10 cm men mycket mindre än 10kg! hanske nån på 20-30cm? några förslag?
4# som sagt, har haft gnagare så tål ett är ara det att jag e livrädd för sår och dessutom gift..
5# låter inte intressant, tyvärr…
6# har funderat på en skäggis :P min pojkvänns syster har en..
#7 Varför pratar du om gift hela tiden. De flesta ormar är ogiftiga, bara runt 15% av alla 2700 arter är giftiga.
Sår får man inte av en nyfödd snok, bettet går inte igenom skinnet ens. Större individer bits inte så det finns ingen anledning att oroa sig.

En majsorm?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Majsorm är också en bra nybörjar reptil. Har blivit biten en gång av min lilla dam på 120cm på 3 år och det känns inte alls mycket, känns ungefär som ett nålstick knappt de ens en gång.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek