Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 3648 ggr
[Liinda]
0

Dvala och mat till gecko?

Jag är ny här då jag börjat fundera på att skaffa ödlor. Vad det blir för ödla eller när är inte helt bestämt än då jag vill känna mig helt säker.

Funderat på Leopardgecko eller skäggagam då jag har vana av dom sen tidigare, inte ägt själv men jobbat på ett ställe där dom hade reptiler.

Men jag har lite frågor. Klarar sig en leopardgecko på syrsor,maskar och grönsaker som mat? Eller måste man ge tex möss eller nåt sådant?

Och måste ödlor få gå i dvala? Tycker det verkar väldigt avancerat det där med dvala?

Andledning till att jag funderar mer på gecko än skäggagam är att dom verkar lugnare och att endel skäggagamer kan vara bitska och sura? Stämmer det eller har jag fått fel intryck?

becka89
0

Vi matar våra geckos med syrsor, mjölmaskar och zophas eller hur det nu stavas:P, våra äter bara det inga möss eller annat, Geckos är en bättre ödla speciellt om du är nybörjare.Men dom lever ganska länge men det gör väl alla ödlor har jag för mig.

Destany
0

Jag har både Leopardgeckos och en skäggagam. jag e väl fortfarande lite av en nybörjare för jag har inte haft dem så länge..

det finns för o nackdelar med båda.

Nackdelen med leopardgeckos är att de e ju  vakna när en annan sover och sover på  dagen. Mina leosar e oxå lite bitska när man ska hantera dem. Citrus äter zophas och syrsor, Cleo äter bara syrsor.

Skäggagamen äter grönsaker, gräshopper, syrsor, zophas och pinkies. Han e sur när han e hungrig annars e han rätt snäll av sig. Han e ju vaken när jag e vaken så på så vis e han ju lite roligare.

Googla på de 2 ödlorna så får du ju fram fakta o då e det lättare att bestämma sig vilken ödla som passar dig bäst

RosaKiwi
0

Leopardgeckos äter inte grönsaker, dem äter endast animaliskt.

Vi ger våra syrsor och zophobas. Syrsor som basfoder och zophobas någon gång då och då eftersom dem innehåller mycket fett.

Du behöver inte mata leosarna med möss. Vi ger pinkiesar till våra honor som har lagt ägg, just för att dem ´brukar smalna av efter det.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

[Liinda]
0

Tack för alla svar =) Men är det någon som vet om dvala då?

Hur ofta ska skäggagam och leos ha mat då? Grönsaker förstår jag att skäggagamen ska ha varje dag. Men syrsor då?

Destany
0

#4 det beror på hur gammal skäggisen är när du köper den. min e drygt 1 år så han växer fortfarande så han får syrsor eller maskar eller gräshopper en gång om dagen.. alltid tllgång till sallad men just min vill inte äta det..

mina leosar äter väl var 3-4 dag typ.. de e inte så stora i maten