Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettbilder
Läst 3197 ggr
[iurochskur]
0

Hona och hane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ni inte visa svans tippen på era honor resp. hane? Har läst att längden från kloaken till tippen kan avgöra om det är hona eller hane.

Vad är detta?

[iurochskur]
0

Lite mera ormtippar. P.s har ringat in kloaken.

[iurochskur]
0

……….

[iurochskur]
0

……..Samma tipp som bild #1.

[iurochskur]
0

Samma igen.

[iurochskur]
0

Annan orm.

[iurochskur]
0

Samma som #5

[peter54]
0

Svanslängden är en sisådär bra jämförelse, men för att kunna avgöra på den faktorn, behöver man en bekräftad hane eller hona att jämföra med.

Det man i första hand tittar på är hur svansen så att säga "kommer ur" kroppen. Om svansen smalnar av tydligt abrupt så är det en hona, men om den avsmalnar jämnt hela vägen är det sannolikt en hane.

Ett bättre sätt att avgöra är genom att räkna antalet fjällrader på svansens undersida (subcaudaler). Majsormar har vanligen 47 till 84 rader subcaudaler. Låga siffror är honor och höga siffror är hanar. Dock finns ett överlappningsområde mellan 60 och 70 som kan vara endera hona eller hane.

Det bästa är förstås att låta någon kunnig sondera ormarna med hjälp av speciella sondverktyg, så kallade sonderingsnålar.

En vild gissning på dina bilder från min sida är att båda är honor.

[iurochskur]
0

Alla tre utom en är hanar, den i #0 är en hona.

[peter54]
0

Jag fattade inte ens att det handlade om tre ormar, men … varför ställer du en fråga om du redan har svaret?

Och vad är det du egentligen menar att man ska se? Du pratar om svanstippar, men bara en bild visar en svanstipp?

Nyfiken, för jag förstår inte riktigt vad du frågar efter här Glad

[iurochskur]
0

Jag visste inte vilken som var hona och hane tills ikväll, fick hjälp att sondera ormarna. Och ja, jag undrade om man kan se om en smalare tipp är hona och tjockare tipp är hane.

[peter54]
0

Man kan inte se på svanstippen, snarare på svansroten och hur svansen avsmalnar, men det är inga säkra könsbestämningsmetoder.

Alla metoder att bestämma könet på har en viss felprocent, även sondering, även om det är den bästa metoden.

Man kan missa en hane om det exempelvis skulle finnas spermarester i hemipenisfickan när man försöker få in sonderingsnålen.

Det enda absolut säkra sättet att avgöra kön på en snok är att endera se parningen eller äggläggningen.