Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettbilder
Läst 1817 ggr
fluffis
0

En av mina älsklingar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter uppvisningar av diverse giftiga djur så vill jag passa på att visa några bilder på min favorit som inte är det minsta farlig Glad I lördags var det jättefint väder så jag passade på att ta några bilder i trädgården. Bilderna är på min 15-åriga amerikanska råttsnok (Pantherophis alleghaniensis rossalleni). Jag har haft honom i 15 år och han verkar trygg hos mig. Han är ca 160 cm. Han gillar att klättra, rör ofta på sig och kommer alltid fram till rutan när jag är utanför terrariet. Jag hör inte talas om denna art så ofta. Någon annan som har någon? (Jag letar kanske efter en maka till honom.)

Här är han på min sambos axel.

fluffis
0

Här klättrar han för fullt. Svårt att hinna med med kameran.

fluffis
0

En närbild…

[peter54]
0

Den orange råttsnoken är inte vanlig i svenska terrarier längre, men jag hade några bjässar under 80-talet, en hona och en hane i samma storlek som din, men också en riktigt bastant madam på 185 cm.

Jag tror att du har goda chanser att hitta dem i Europa dock, både i Tyskland, Tjeckien och i Holland föds det upp rossalleni. Prova att skicka med någon som ska dit en beställning.

Tyvärr har jag inga bilder av dem, men jag kan visa en annan bjässesnok jag hade ungefär samtidigt. Afrikansk mullvadssnok (Pseudaspis cana), en grävande levandefödare som blir 160-180 cm.

Skrattande

fluffis
0

Det är kul med snokar som blir över 150 cm tycker jag, förutsatt att de är aktiva. Afrikansk mullvadssnok har jag inte hört talas om. Den ser sandfärgad/brunaktig ut men bilden är lite otydlig. Är den enfärgad?

[peter54]
0

#4 Ja som vuxen är den oftast färgad så som på den gamla instamaticbilden, men buken är starkt laxrosa. Som juveniler är de spräckliga. Jag har en riktigt dålig gammal instamaticbild på en kull, man ser i alla fall färgerna rätt bra.

fluffis
0

Ungarna var häftigare i färgen.