Visa ätande orm?
Får man göra det på ett sånt här forum? Vet att det kan vara känsligt att dela med sig av sådana bilder då en del smådjursägare kan bli upprörda. Jag frågar enbart p.g.a allmän nyfikenhet kring bild regler.
Citerar från sajtvärden Andreás tråd" Små men enkla trivselregler"
*** Gällande bilder
**Publicering av bilder får naturligtvis göras, men dock inte bilder som föreställer utfodring av era reptiler som kan vara stötande för andra medlemmar bland dom andra iFokus sajterna.
Sådana bilder kommer att omedelbart att plockas bort av sajtvärden och medarbetarna.*
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1 Tackar!
Tack
Tycker kanske denna regeln är lite löjlig på ett reptilforum. Det kommer väl aldrig bli avdramatiserat ifall man fortsätter att hålla sådana bilder gömda.
Folk som har smådjur som gladerligen sätter sig ner vid middagsbordet och äter plågad gris måste inse att det är naturens gång att vissa djur äter andra djur.
Jag personligen tycker inte det, därav då håller jag inte med dig. Jag vet att det är ganska många barn härinne på iFokus och läser i trådarna, då dom vill lära sig och även samla information om sitt intresse. För dom kanske det inte är så kul att se bilder där ormar sätter i sig både det ena och andra. Visst tillhör det naturensgång som du sa, men blir ändå inte rätt att få det på det här viset. Då min dotter är ofta inne här och läser, och inte är det kul för ett barn att se en "söt" kanin bli mat. Barn tänker inte på samma sätt som vi vuxna och där måste vi vuxna tänka till lite.
För länge sedan här på sajten satts det in bilder på ormar som åt, och det blev en bildbomb på ormar som åt både gris och kaniner. vilket även jag fast man är ormägare så tyckte jag det inte var så kul att hitta det runt i trådarna på sajten. Höjdpunkten är väl inte att se en orm äta, utan att se bilder på dess skönhet i stället är guld värt.
Så för mig tog AndréasS bra beslut att inte tillåta dessa bilder.

Det är väl bara att länka vidare till valfri uppladdningssida så är problemet löst.
Personligen tycker jag att det är lite fånigt när man försöker slå knut på sig själv för att inte stöta sig med någon.
Man kan inte vara alla till lags, men har sajtägaren valt dessa regler så är det så.
Och om barn i den åldern (att dom tycker reptiler som äter är stötande) surfar så pass fritt så att dom kommer in på retilforum osv så brister det nog i föräldraransvaret.
#6 Brister i föräldraransvaret!! Det gillade jag inte alls det du skrev, jag har en dotter som brinner av att lära sig om reptiler, och går ofta in här för att få läsa och lära sig. Om det är brist i föräldraransvar att låta tösa gå här för att läsa. Vad ska hon då kunna samla sin information och lära sig??
Lyckan är väl inte att se en orm käka! Vi som har ormar har väl sett våra ormar äta att vi inte behöver se en massa foton då dom äter, utan jag tror det uppskattas helt klart mer att få se en massa fina bilder på våra skönhet i olika poser.
Anledningen till denna regel är till hänsyn till mus, marsvin, kanin sajterna, det djur som vi reptilmänniskor har som foder har andra som husdjur, keldjur där av denna "löjliga" regel.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Jag måste säga att jag tycker att en sån trivselregel är oerhört bra. Det finns ingen anledning att visa matningsbilder. Såna bilder är alltid otrevliga och ger ingen som helst positiv feedback.
Jag tycker till och med att det är onödigt att över huvud taget fota sådana bilder. vad ska man ha sådana bilder till? Bland alla mina många hundra bilder av reptiler, har jag tre bilder som visar matningssituationer
Jag kan jämföra det med en annan verksamhet jag är inblandad i. Jag jobbar ideellt med en jakttidning, Svenska Bågjägareförbundets tidning "BågJägaren".
Som chefredaktör under 1992-2003 hade vi en mycket tydlig bildpolicy att aldrig visa döda djur på omslaget. Policyn gäller fortfarande och jag tycker att det är en etiskt/moraliskt viktig regel.
Man ska inte få obehagskänslor när man ser tidningen och detsamma gäller här - man ska inte få obehagskänslor inför hobbyn när man tittar in här på Reptiler iFokus.
Jag har aldrig förstått detta med matningsbilderna.
Kan jag fråga vad det finns för nöje (utan att någon tar illa upp) med att lägga ut sådana bilder?
Jag är bara lite nyfiken.
Själv har jag både reptiler och smådjur. Då är gnagarna menat för sällskap!

Jag tycker väl inte att just matningen och matningsbilder är det primära med djurhållningen.
Regeln finns, bra det och själv har jag inte saknat den typen av bilder.
Men att den ska finnas till bara för att inte stöta sig med djurvänner av födodjuren är lite synd då det ingår lite i musens liv att vara just föda till diverse olika gjur liksom kackerlackor och syrsor till spindlar och liknande.
Men det här är ju bara min kanske skeva syn på saken, alla tycker vi lite olika i den frågan.
#7 Jag skrev det lite för att provocera lite och jag ber om ursäkt om det verkade stötande, men vill man lära sig allt om reptiler så lär man sig snart att ormar inte gillar en saftig sallad.
Sen menade jag att om hon nu är så oass ung atthon blir stött av att få veta vad dom äter så är hon nog för ung för internet då det finns bra mycket värre saker där ute.
Nä….nu får det räcka för mig i den här frågan. 
Känner att jag vill förklara mig lite. Jag förstår regeln men jag tycker det är synd att man ska behöva censurera sidan.
Varför ska man ta hänsyn till dessa smådjursägare? Blir verkligen majoriteten av dom upprörda av detta? Och är det i så fall vårat problem om dom blir det? Det är frivilligt att komma hit.
Slår du på tvn och kollar något naturprogram kan det hända att man ser rovdjur döda sina byten. Kollar man i en bok om reptiler för barn så kan det finnas utfodringsbilder (i alla fall gjorde det det när jag var liten). Går du in i en mataffär kan det finnas döda hela fiskar och andra vattendjur. Vem tar hänsyn till vegetarianerna som äcklas av detta? Borde inte barnen bli upprörda? Varför hålls inte köttprodukter bakom skynken så dom slipper se alla "äckliga likbitar"? Och varför får matsajter visa bilder på kött? Någon kan ju bli upprörd av detta.
Så som jag ser det så är reptilhobbyn utfodring något positivt. Det är en av dom få grupper som fortfarande utfodrar sina djur med en naturlig och hälsosam diet. Majoriteten av alla kattägare ger sina djur skittorrfoder fullt med spannmål.
Jag tycker att vi ska vara stolta över detta. Och jag hoppas det kan inspirera andra djurägare. Det blir allt vanligare med BARF och hela foderdjur för katt, hund och iller vilket jag ser som väldigt positivt.
Varför ska vi behöva censurera något bra? Är det inte bättre att det finns bilder tillgängliga som visar hur seriös matning bör gå till? Så att inte folks enda uppfattning om utfodring är dessa hemska youtube videos? Det finns fortfarande många som tror att mata med levande är betydligt vanligare än att mata med dött.
Är man så pass intresserad av reptiler så man besöker en sån här sida borde man inte bli allt för upprörd av deras kost. Och blir man upprörd så är kanske inte denna hobbyn något för den personen ändå. Det finns massor av bilder på barf.ifokus vilket verkar fungera bra. Dom har till och med haft bildtävling med omröstning där deras djur ätit diverse gojs och hela djur.
Jag tycker att det är mycket stor skillnad på att vara mitt uppe i verksamheten själv, jämfört med att sitta i en stol och få såna bilder presenterade. Man befinner sig i en annan sinnesstämning och jag kan inte relatera till bilden av någon okänd persons okända orm som äter..
Oavsett regel eller inte har jag fortfarande mycket svårt att begripa syftet med matningsbilder. Vad ska de tjäna till? Det positiva med matningen kan man bara uppleva själv under matning av sina egna djur. Jag har inget som helst utbyte av att se någon annans majsorm äta en mus.
Däremot kan jag ha stort utbyte att få se en bra bild på ormen 
Om man kallar trivselregler för censur, kan man ju undra över vilka andra regler av trivselkaraktär som också kan kategoriseras som censur.
Alla communitys/forum har sina egna regler, här på Reptiler har jag valt att ha regeln att inte visa matningsbilder. Tycker inte att en sådan regel behövs förklaras. En regel är en regel.
Som #13 skriver att vi är här för att diskutera våra djur och visa våra fina bilder på dem samma och inte när vi matar våra djur som jag inte heller har nått utbyte utav.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Det är inte meningen att starta något bråk. :P Och censur är kanske ett lite väl starkt ord.
När jag skaffade ödlor och i synnerhet när jag skaffade en större som i vuxen ålder kommer äta råttor så kollade jag mycket matbilder och videos i lärosyfte. Man vill ju veta vad man ger sig på på liksom och veta hur det går till både bild och ord och helst också video.
Så jag personligen tycker det är positivt om det finns bra bilder på seriösa sidor. Som kontring till något annat jag såg när jag kollade filmer, en svensk som gav en stäppis en stor levande råtta. Det tog ödlan 10-15 min att hugga ihjäl den.