Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 2910 ggr
Silversak
0

Stor chans för parning?

hej!

Jag har nu 2 st leopardgeckosar. En hona och en hane. Eftersom att det är en hona och en hane så undrar jag om det är stor chans/risk att dom parar sig och att honan får ägg?

Sen är det så att jag har sett att min hane "viftar"/skakar på svansen och undrar vad det kan betyda..?

[peter54]
0

Då är det så att du redan har parningsbeteende och den "risk" du pratar om redan är realiserad.

Silversak
0

Jaha, Okej ;) Tack för svaret.

Risk och risk, det är ju kul. Men jag kan inte riktigt föda upp ödlor än. :)

Men lägger dom bara ägg i sanden eller..? x)

[peter54]
0

Du blir nog tvungen att ställa in en fuktbox som honan kan lägga ägg i, även om du inte vill spara äggen. Finns det ingen plats för henne att lägga kan det hända att hon endera lägger dem i vattenskålen, eller i värsta fall inte lägger dem alls, vilket kan vara farligt för honan.

Silversak
0

Okej, men måste det finnas lock på fuktboxen eller kan det hända att hon lägger dom i deras fuktlåda? :P

[peter54]
0

Om du har en fuktlåda så lägger hon äggen i den.

Silversak
0

Okej :)

Silversak
0

Men vad händer med äggen om man inte tar ut dem? :P

[peter54]
0

De torkar ihjäl eller så puttar ödlorna runt dem och då dör de av det.

Silversak
0

Okej. Men om jag skulle vilja att några ägg kläcks, går det bra att ha äggen i vanlig finkornig sand, eller måste man ha något speciellt "underlag"?

[peter54]
0

Det är svårt att hålla lämplig fuktighet konstant i sand. Bättre med vitmossa (sphagnum) eller Vermiculite. Finns att köpa i blomsteraffärer eller hos Lantmännen (Granngården).

Silversak
0

Men hur vet man hur fuktigt det ska vara?

[peter54]
0

Om du menar i substratet som äggen placeras i, så finns det grundtips.

Vermiculite brukar man blanda 1 del vatten till 10 delar Vermiculite. När det gäller vitmossa (sphagnum) så blöter man den och sedan kramar man ur tills det inte droppar ur händerna, då brukar det bli ungefär lagom.

Silversak
0

okej, ska man sen bara fukta ibland om det behövs eller?

[peter54]
0

Man väger boxen och skriver med tuschpenna på sidan av den, sedan drar du Gladpack plastfolie över och fäster med en gummisnodd runt boxen. Plastfolien släpper in syre men inte ut fukt.

Sedan väger du om boxen varannan vecka. Om den har blivit lättare droppar du bara på lite ljummet vatten.

Glöm inte att ta reda på vilken temperatur äggen ska kläckas i, det skiljer för olika reptilarter och jag vet inte i vilken temperatur loepardgeckoägg ska kläckas.

Silversak
0

Men ska jag inte göra nå små hål i plasten?

Ursäkta om jag frågar mycket.. :)

[peter54]
0

#15 Nej, inga hål, för då dunstar fukten bort.

Silversak
0

Jaha, men det känns bara inte som att det skulle komma nå luft då ;)

Men menar du att man kan använda vanlig plastfolie?

[peter54]
0

Ja Gladpack. Den släpper in syre med inte ut fukt som jag sa tidigare. Glad

Silversak
0

okej tack :D

Du.. Kan ödlan tappa matlusten om den ska få ägg om man säger så? :P

[peter54]
0

Jag är inte särskilt hemma på leopardgecko, men jag antar att den, precis som andra reptiler, inte vill äta när det börjar närma sig äggläggningen.

Silversak
0

Men då är det säkert som du säger. Tack för alla svar :D Nu ska jag inte fråga mer ;)