Reptiler iFokus

Reptiler

Etikett: ödlor
Läst 2077 ggr
Silversak
0

Skinn runt tårna!

Det är så att min leopardgecko har skinn runt tårna och jag vet inte hur jag ska få bort det! Hon hade det redan när jag fick henne så vet inte hur länge hon haft så.

Det ser ut som att hon saknar tår om man jämför med min andra gecko. Så hade velat hjälpa henne att få bort skinnet om det går på nåt sätt, någon som vet hur? :)

Wuwie
0

hej… min pojkvän harr två geckos…. och våra tjejor har oxå så till å från när dom håller på att ömsa. dom klarar det själv oftast. men vi har sett att dom tycker de är jobbigt just på klorna/tårna…. ta lite ljummet vatten på en pappers bit å "badda" på och hjälp till lite så fixar det sig :) hör av dig om du har mer frågor :)

Denna kommentar har tagits bort.
Silversak
0

okej :) får väl hoppas de, men jag ska väl prova att badda då ;)

[isdrakee]
0

Det är tyvärr vanligt att leopardgeckos får problem med ömsning pga dom bor för torrt. När ömset fastar på tårna försämras blodtillförseln och dom kan tappa tår.

Om du inte redan har en fuktlåda tycker jag du ska lägga in en. Principen är att det ska vara ett gömställe med något fuktigt material t ex mossa eller en fuktig wetexduk. Ifall den har jätte stora problem kan man behöva tvinga den att bo fuktigt hela dagar för att det ska mjukas upp.

Silversak
0

Jo, jag har en låda som är ordentligt fuktig och jag ser alltid till att hålla den så. Jag har ju inte haft dom så länge så dom kanske bodde för torrt hos dom andra ägarna.

Just nu har jag bara fuktat nån slags reptilbark, men när den är slut så tänkte jag byta till något bättre, har hört att vanlig blommjord ska gå bra.