Akut! Förslag på mat!
Hej!
Jag behöver förslag på all mat som en leopardgecko kan äta! Här vart jag är nu finns ingen djuraffär och det kan bli stora problem att få tag på mat. Finns det någon bra hemsida man kan beställa ifrån?
För jag antar att man bara kan köpa mat dom kan äta på en djuraffär eller privat..?
Olika insekter. Syrsor, kackerlackor och Zophobas-larver är vanlig leopardgeckomat.
Du kan ha egna odlingar om du vill. Det finns massor med beskrivningar av hur du bär dig åt på nätet.
Jag har för längesedan ledsnat på att odla syrsor… men jag bor å andra sidan till så att jag har flera alternativa ställen att köpa på. Jag brukar köpa små syrsor som jag göder till lämplig storlek. På så sätt har jag passande storlekar i flera veckor. Har du något lite svalare ställe att ha dem på så växter de långsammare och du kan ha tillgång till "fräsch" mat längre.
Zophobas kan också "hålla sig" länge. Jag köper 10-15 st och förvarar dem i en box och matar den då och då. Det är ingen bra idé att mata ödllan bara med zophobas då de utgör väldigt fet mat för en ödla.
Blaptica Dubia är en bra kackerlacksart som inte klarar att klättra ur en box med höga släta kanter. Jag har givetvis lock på ändå. Hanarna har ju vingar också… De vuxna är för stora för en liten leo men ungar som fått växa till sig lite går bra. Dubia reproducerar sig långsamt så man måste ha många om "förrådet" inte ska utarmas med tiden. De vill ha mycket mat och extra värme. Jag har mina dubia som reservmat när jag inte idats traska iväg och köpa syrsor. Jag har haft min odling i flera år. Kackerlackor är väldigt bra mat för en ödla. Lär vara bättre än syrsor näringsmässigt sett. Givetvis är det avgörande för näringshalten hur du utfodrar krypen. Inget kryp är speciellt närande om det är utsvultet eller ensidigt utfodrat. … men det vet du nog. :)
Okej. Tack för svar. :)