Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 4397 ggr
Schnigel
0

Leopardgecko och terrarium?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en leopardgecko hane här hemma som är ca 13 år. Min mamma har tagit han om han innan men jag fick ta över han när jag flyttade. Hans nuvarande terrarium är 60x35x40 (LxBxH) Och jag har läst på lite och upptäckt att det är för litet för han, så ska få hit ett "nytt" terrarium imorgon, 110x50x50, och jag undrar om det kanske är för stort? Glad Och kan det vara dumt att ge han ett nytt terrarium när han har varit i det lilla så länge?

Undrar en till grej också, har läst att hanar inte går ihop är det helt omöjligt för dem? Och om man nu skaffar en hona är det då väldigt stor chans att dem får ungar?

Schnigel
0

Glömde fråga, har en bok här hemma som är ca 20 år gammal. Och där står det att man inte ska ge han flera syrsor samtidigt, alltså att de är flera stycken i petboxen. Har märkt att det är det bästa sättet att trigga igång hans "jaktsinne" Varför är det dåligt att göra det? Förvånad

Schnigel
0

Kom på en till fråga Tungan ute Leopardgeckos har ju oftast ett speciellt ställe i terrariet där de utför sina behov, kan det bli så att han ändrar det stället nu när han har får ett nytt terrarium? Ska jag undvika att ha inredning där han brukar bajsa och så i det nya?

Schnigel
0

Någon som vet? :)

Schnigel
0

:(

[iurochskur]
0

Hej!

Vad jag förstått så behöver terrariet vara mnist 90cm så det nya du har tänkt kan inte vara helt galet=)

Schnigel
0

va bra :D Tack!

[iurochskur]
0

#6 Så lite så…Ska själv få hem min allra första gecko idag och den ska få ett 90cm långt terra. Spännande faktiskt.

Schnigel
0

ååh va kul! :D Är det en hona eller en hane? Har du någon bild?

[iurochskur]
0

#8 En hona som ska heta Glittra. Om bara min make behagade komma hem snart så vi kan åka och hämta henne. Bild kommer ikväll om vi hinner hämta.

Schnigel
0

Åhh :3 skulle så gärna vilja ha en hona, iaf en till leopardgecko.. men vill inte ha ungar än och hanar går inte ihop :( Lycka till med hämtningen!

slowfox64
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mitt par Nikita och Léon, dom går i ett 90x40x40 terr.

Nooon2
0

Angående toalettplats… ödlan kommer nog att byta toalettplats. Han kommer att välja det ställe som "är minst ivägen och tillräckligt avskiljt". Fråga mig inte hur man på förhand avgör var i terrariet det är. Hittills har jag bara funnit att det är ett outgrundligt mysterium ;)  Möblera du som du tycker och som du tror att han kan tycka om och vänta och se.

Visst kan de få ungar om man skaffar ett par… men man måste läsa på för äggen ska ju hanteras på särsklit sätt för att kläckas. Och nej, hanar går inte alls ihop.

Elcyion
0

Ang. tillökning är det ju bara att kasta äggen om du inte vill ha ungar.

Medarbetare på jack russel terrier

Schnigel
0

#11 aha ok, söta dem är! :D

#12 Hehe jo han har fått sitt nya terrarium nu och hans nya toalettplats är i krukan, smidigt X) Ah vill inte ha några ungar än, synd att inte hanar går ihop :(

#13 Mja fast det känns hemskt att utsätta honan för en sån påfrestning, känns lite onödigt ^^

Nooon2
0

#1 Jo, just… glömde skriva om det där med syrsor. Jag tror att rådet att man inte ska ge flera syrsor på en gång bottnar i att man inte vill att det ska springa omkring syrsor hela tiden i terrariet. Jag har läst någonstans att det kan vara störande för ödlan. I alla fall tycker jag att det är störande för mig! När de snabbt växter till sig i värmen och börjar spela klockan tre på natten så måst jag tillstå att jag blir helt vansinnig.

Men jag tycker visst att du kan slänga in flera om det är det som får fart på ödlan. Jag gjorde så förut och då hade jag en sten med ett borrat hål i som jag fyllde med vatten och ställde ner ett salladsblad i så att det skulle finnas mat om något kryp mot förmodan överlevde något dygn i terrariet…och så att det skulle komma fram och bli fångat av ödlan. :)

Schnigel
0

Ah jag brukar faktiskt mata han i en petbox för annars lär han aldrig upptäcka dem X)

Mina låter aldrig de gjorde dem alltid förut när de va min mamma som tog hand om han dem syrsor som hon köpte var riktigt duktiga spelare. Men dem jag köper hem nu från en annan zooaffär låter aldrig.. ska visserligen inte klaga men förstår inte varför alla kan ju inte vara honor…?

Nooon2
0

#16 Antagligen är de tysta syrsorna inte vuxna. de börjar spela först när de är vuxna. Det finns en stort som kallas "ökernsyrsor" som låter lägre… men alla syrsor spelar. Såvida de inte är honor då förstås… men det ser du ju lätt - vuxna honor har ett långt äggläggningsrör.

Jag brukar köpa mindre storlek på syrsor av flera anledningar. Dels gillar inte ödlan de stora syrsorna. Hon är lite kräsen… de är större, vildare och luktar annorlunda… rätt äcklig lukt måste jag säga… och så är de hoppigare och lite svårare att hantera… och spelar.
Vi gillar de halvvuxna. :) och brukar ge bort dem om de hinner bli stora och äckliga :P

Schnigel
0

Aha är det så :P Haha dem jag köper är inte helt vuxna än för dem säljer inte vuxna :P Haha ^^