Reptiler iFokus

Reptiler

Etikettödlor
Läst 3001 ggr
Elcyion
0

Lämplig nybörjar agam?

Jag skulle vilja ha en dabbagam, men tycker att det är svårt att hitta just rätt art till mig :(

Den ska inte vara för stor (ca. 40 cm som vuxen) och gå att få tag på i Sverige. Arten bör även ha ett jämnt och trevligt temperament. Jag har aldrig ögt en ödla innan, men däremot två sköldpaddor samt hund och katt.

Kom med förslag :)

Medarbetare på jack russel terrier

skaggmamma
0

Skäggagamer är ju ganska trevliga och så. Jag har bara haft skäggisar, men de jag har är inte aggressiva av sig eller så. Så är de lätta att ha som första reptil har jag hört.

/Skaggmamma

Elcyion
1

Jag var inne på skäggagam tidigare, men jag lägger ner den idéen då de ska ha så pass mycket animalisk föda. Dels kan jag inte få tag på det vettigt här (jag måste själv föda upp) och sedan är jag beroende av djurvakt redan som det är (har två katter). Tanken är att samma personer ska få mata ödlan när jag är borta.

Det är för mycket som kan gå fel med foderdjur. De vill inte ta i dem, de tappar 1 (sen har jag inge blomkrukor kvar pga katterna som kommer att ha superskoj) och en del annat sådant.

Därför vände jag ögoen mot dabbagam som är 100% vegetarian som vuxen, och bara ska ha en liten del animaliskt som unge (det kan jag lätt förlägga när jag är hemma).

Den passar helt enkelt bättre in i mitt liv nu.

Men jag håller med dig om skäggisen. Skulle den inte behöva ha mycket (levande) animalisk föda skulle den helt klart vara intressant den också.

skaggmamma
0

Förstår percis vad du menar, jag har ganska mycket bekymmer med just den animaliska födan. Den är svindyr där jag bor nu så jag har planerat flytta till en annan stad där jag får samma sak för halva priset.

Jag vet inte så mycket om den sorten du är sugen på, så jag vill inte de något tips som kan vara dåligt. Du kan kanske ringa till någon djuraffär och fråga. Fast jag tycker det är bättre höra med en veterinär som är van vid reptiler, de vet ju det mest om kötsel och sånt. Djuraffären här vet typ ingenting om reptiler. Men det finns bra djuraffärer också, där man kan fråga.

Elcyion
0

Jag sitter på repti.net också :)

[isdrakee]
1

Jag hoppas du hittar en dabbis som du gillar. :P

Men jag skulle ändå vilja ta upp det här med skäggagamer. Vuxna äter omkring 60-70% vegetabilisk föda. Det räcker med att dom får animaliskt omkring tre gånger i veckan. Det blir inte särskilt mycket insekter.

Det finns en insekt, Argentinsk kackerlacka Blaptica dubia, som är snuskigt lätt att föda upp och är blandde t bästa du kan mata en skäggis med. Det är bara att mata dom så förrökar dom sig. Man behöver ej sortera gamla djur från unga för dom äter inte varandra. Dom är tysta och kan inte klättra på glas/plast.

Det går åt runt 10-15 stycken av dessa per vecka för våran skäggis.

Skäggagamen äter fortfarande mycket grönt så ska du resa bort och någon annan ska mata så är det lugnt om den bara får sallad ett tag. Du kan ju alltid mata med extra insekter före och efter. Inga problem.

Sen kan du väl beställa någon annan insekt som variation någon gång ibland. Finns företag som skickar med posten.

Jag tror mycket väl du kan få till det ifall du är mer intresserad av skäggagamer än dabbagamer. Men är du mer intresserad av dabbisarna ska du såklart köra på dom. :)

Vill också tillägga att det är en gammal "myt" att dabbagamer ska ha insekter som små. Det är bäst ifall dom bara får äta vegetariskt.