Förvara syrsor?
Hej har en liten fråga, vart brukar ni förvara era syrsor någonstans? Jag och min sambo bor i en etta och har för närvarande syrsorna i köket, vet inte riktigt vart man ska ha dem. Känns inte så mysigt egentligen att kolla på dem när man äter osv. Så har ni några bra tips? :p
Undrar också, brukar ni ge dem vatten eller något? Hörde från zoohandlaren där jag köper dem så ska man inte ha vatten för då lägger dem ägg i det och dör, istället ska man ha en apelsin. Testade med det och efter en dag va hela boxen full med bananflugor 
Mina kryp har jag i ett låst skåp. Ingen risk att något nyfiket barn kommer åt att släppa ut dem, man slipper se dem, ingen risk att råka välta dem med dammsugaren. De klarar sig fint utan ljus.
Jag har alltid vatten åt mina syrsor. Man kan ha ett burklock med en papperstuss i. De fattar inte att man drunknar om man kliver ner i vattnet. Syrsorna kan få för sig att lägga ägg i pappret. Bättre är en vattenautomat. Förut hade jag en automat för fåglar som jag lade lite grus i så att de kunde g på dem och dricka. Det funkade bra men jag blev less på att tvätta gruskorn. De blir rätt kladdiga.
Fick ett väldigt bra tips av någon på ett forum en gång:
Tag en låg burk - max några cm hög. Borra ett hål i locket 3-4mm. Fyll med vatten och stick ner en bit tvinnat papper av torky-typ. Krypen dricker från pappret. De händer att de äter pappret också men det verkar inte vara något farligt i det.
Det är viktigt att pappersveken inte är för lång och får inte hänga neråt. Den ska absolut inte hänga ner över burkens kant. Locket ska helst ha en kant runt om så att ev droppvatten stannar på locket. Annars kan kappillärkraften snabbt tömma burken på vatten och botten i lådan blir ett träsk.

De står på toaletten.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Ett tips är också att inte ha vuxna syrsor alls. De låter, lägger ägg, luktar mer (inte lättemycket men mer än "ovuxna" syrsor) och jag tycker att det är springigare och hoppigare. Jag har bara "ovuxna syrsor". Jag matar ödlan med dem innan det blivit vuxna. De som ändå hinner bli vuxna ger jag bort.
#1, Aha ok, jo hade en liten burk med papper och vatten innan,får ta och testa det andra tipset! Jag har ett utrymme i köket som man kan stänga, ovanför skafferiet :p Kan man ha dem där, tänker att de kanske inte får luft? Men för dig verkar det ju funka iof :o
de säljer bara mellan syrsor där jag köper :p Tyckte det va så konstigt i början att de aldrig lät eller luktade m.m visste inte att det va för dem mindre, så det är ju jätte bra :)
#2, Mjo dem fick faktiskt stå där över natten :p men tycker inte det va så bra heller, fast bättre än köket ^^

Brukar använda disksvampar som jag klipper till och lägger i lämplig skål el lock som jag håller blött, då e det ingen risk att djuren drunknar.