Cites app II/B
Hallå! Det var länge sen jag var här inne men sökte mig hit igen då jag har minne utav att många kunniga finns här inne!
Det är nämligen så att när jag var på reptilmässan i kallhäll i september så fann jag 2 underbara små Gördelsvansar, bestämde mig för att köpa båda och fick med ett Cites-intyg, de är listade på II/B.
De var lite bråkiga mot varandra men det brukar ju vara så i början, har ett såpass stort terrarium att båda kan gömma sig på olika ställen dessutom, men nu så har det blivit så illa att den ena har fått sår och jag har särat på dom. Dock så är det bara en tillfällig lösning och jag har insett att jag måste göra mig av med en av dom.
Nu är det så att jag studerar en kurs som heter just 'Utrotningshotade Arter' (Bevarande biologi) på gymnasiet, har läst en del om cites och när jag själv fick hem de här djuren så har jag läst på alla sidor jag kan komma över. Men vet inte vad det innebär för min del just nu, jag vet att det är noga med intyg på djur som är listade på cites I, men vet bara att det ska vara lite lugnare med cites II.
Men om jag nu vill sälja en av dessa inom sverige, hur gör jag då? Behöver jag intyg och vad för intyg? Har ju ett "certificate of origin" som jag fick med dem, men vet inte hur jag får tag i ett själv. Känner mig riktigt oansvarig som inte visste detta redan innan jag tog hem dom. Men jag vänder mig hit så jag kanske kan få lite hjälp på vägen!
Art: Gördelsvans, Cordylus Tropidosternum
Tacksam för svar! Mvh Antonia
Så vitt jag vet så behövs ingen form av papper för Cites II klassade djur. Detta har jag inte ens fått när jag köpte ett sådant djur från djuraffär.
Du kan antagligen sälja en precis som vanligt.
Åh, vad skönt! Tack så mycket för hjälpen :)